شادابی دوران کودکی

شادابی دوران کودکی

با توجه به استرس های مختلفی که در طول روز براثر دنیای پر هیاهویی که زندگی می کنیم در ما ایجاد می شود بدن انسان را در حالت، جنگ وعصبانیت قرار می دهد.

برای ایجاد حس آرامش وداشتن حس مثبت، نوع زندگی مان را تغییر بدهیم. بزرگسالانی که دچار بیماری جسمی وروحی می شوند این بیماری شیوه زتدگی آنها را تغییر می دهد. داشتن یک شیوه زندگی سالم نیازمند تغییر در رفتار و نوع نگاه مان می باشد تا از زندگی لذت ببریم و حس شادی همواره همراه ما باشد.

هورمون هایی که در بدن مسئولیت شادی ما را به همراه دارند 

هورمون چیست؟

ماده ای است كه از سلول ترشحی، خارج و از طريق خون يا مايع بين سلولی به سلول واندام های بدن ميرسد و فعاليت آنها را( تنظیم) کم یا زیاد می کند

هورمون دوپامین

هوشیاری ذهن به فعالیت آن بستگی دارد. دوپامین از سلول های مغز ونخاع ترشح می شود.

هنگام شادی این هورمون در بدن رها می شود. ودر زمان بدخلقی، تنبلی، عدم توجه ونداشتن تمرکز، عدم هوشیاری  نشان از کمبود این هورمون در بدن می باشد.

در هنگام خواب نوشیدن یک لیوان آب و استفاده از دمنوش های آرام بخش توصیه می شود.

هورمون ملاتونین

به عنوان هورمون ساعت بدن یا هورمون آرامش درون شناخته شده است.

این هورمون خواب شبانه را تنظیم می کند.

برای کند شدن روند پیری در انسان،  زمان خاصی را به شام خوردن  اختصاص دهید.

زمان خواب خود را تنظیم کنید و در ساعت مشخصی به رختخواب بروید .

دوساعت قبل از خواب به دنبال وسایل الترونیکی نروید و مغز را درمعرض بمباران اطلاعاتی قرار ندهید.

هورمون استروژن

ازاسترس پیشگیری می کند.
خلق و خوی فرد را ثابت نگه می دارد.
سیگار کشیدن و ورزش های شدید میزان این هورمون را کاهش می دهد.
برای افزایش سطح هورمون استروژن،  از مواد غذایی مختلف استفاده کنید.
سبزیجات و غلات، سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج، گوجه فرنگی، کلم برکلی، خیار و بادنجان، جو دوسر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش سطح این هورمون در بدن کمک می کند.

هورمون سروتونین

 مسئولیت نشاط روحی انسان را برعهده دارد.
کاهش آن در بدن انسان منجر به افسردگی می شود. ورزش کردن، خوردن شکلات سطح این هورمون را دربدن افزایش می دهد و فرد با نشاط می شود.

در مغز  بخشی وجود دارد که مسئولیت بازیگوشی را بر عهده دارد. با بزرگتر شدن، بخش بازیگوشی وجودمان را از دست می دهیم.

انجام نقاشی، یا رنگ آمیزی ما را به دوران کودکی باز می گرداند.

همانطور که کودکان رنگ آمیزی با مداد شمعی، مداد رنگی را دوست دارند و بعضی از والدین هم در کنار کودکان از این کار لذت می برند این کار حس جوانی را در آنان بیدار می کند.

رنگ آمیزی کتابهایی که برای بزرگسالان طراحی شده است  می تواند روحیه انگیزه و احساسات مثبت را در آنها برانگیزد.

زندگی ما را افکار ما می سازد تا زمانی که فکرمان را تغییر ندهیم، تغییری در زندگی ما رخ نمی دهد.

زندگی مثل سوار شدن در قطاری است که پدر ومادرمان ما را در آن همراهی می کنند که در میانه راه آنها ما را ترک می کنند و از قطار پیاده می شوند وما به تنهایی مسیر زندگی را ادامه می دهیم.

در طول مسیر قطار، دیدن مناظر زیبا، سرسبز و آرامش بخش تاثیر زیادی در زندگی ما دارد.

شادابی دوران کودکی | انسان 20 | فاطمه داداشی

  اگر در مسیر زندگی با مناظر خشک وبی روح زندگی روبرو شویم و مدام افکار منفی، ذهن ما را درگیر کند امید وانگیزه را از دست می دهیم.

افکار منفی را از ذهن خود دور کنید در مقابل آن گارد بگیرید و بلافاصله افکار مثبت را جایگزین افکار منفی نمایید.

ماموریت ما در زندگی بدون مشکل زندگی کردن نیست با انگیزه و هوشیارانه زندگی کردن  است. 

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *