توسعه و تحول فردی با شناخت بچه غول درون انسان

توسعه و تحول فردی با شناخت بچه غول درون انسان

در دنیای شلوغ امروزی و با تحولات پی در پی تکنولوژی، پرداختن به خودآگاهی و تمرکز روی موضوعات بسیار با اهمیت است.

از آنجا که سرگرم انجام امور روزانه هستیم،  شلوغی های اطراف ما  موجب شده کمتر به بهبود فردی و تمرکز ذهن مان می پردازیم.

همه ما به امور زندگی مانند: چی بخوریم ، کجا برویم و چی بپوشیم و… می پردازیم.

متاسفانه به خودمان، احساسات مان و… کمتر توجه نشان می دهیم و باور کرده ایم که زندگی همین است و اغلب همینطوری مسیر را طی می کنیم.

 

چگونه با این وضعیت کنار بیاییم؟

هنگامی که کاری را در دست اقدام داریم و انجام این کار، به خوبی پیش نمی رود و شکست می خوریم، بلافاصله دچار اضطراب شده و دنبال بهانه های مختلف می گردیم و در نهایت اعلام می کنیم این شکست مربوط به عوامل وشرایطی است که بیرون از ما وجود دارد مثل اطرافیان، پدرومادر، دوستان،موقعیت، شرایط و…..

هر انسانی برای پیدا کردن مسیر موفقیت لازم است اضطراب ها و استرس ها و افکار منفی را که مدام دور ذهن می چرخند را شناسایی و ذهن خود را از آنها خالی کند.

در غیر اینصورت،نگرانی و تشویش و نارضایتی همه وجود ما را در بر می گیرد و از زندگی لذتی نمی بریم.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد بر روی ذهن انسان، نشان می دهد معمولا ۴۷ درصد انسانها، ذهن شان به اموری می پردازد که از آن نارضایتی دارند.

برای پیدا کردن مسیر درست مو فقیت ، استرس ها و اضطراب هایی که افکار را به خود مشغول می کنند از ذهن دورکرده تا به آرامش لازم برسیم .

در غیر اینصورت، خستگی، کسل بودن، افکار منفی مدام دور ذهن ما می گردند و جسمی ناسالمی را برای ما به ارمغان می آورند.

 

آیا می توان همه امور و شرایط زندگی را تغییر داد؟

مسلما تمام امور زندگی را نمی توان تغییر داد اما با پرداختن به تحول و توسعه فردی و شناخت ذهن، می توان آنها را از بیقراری نجات داد.

آیا می دانیدانسان شگفت آورترین، منبع را در درون خود دارد، ولی شناختی از آن ندارد و به آن کمتر می پردازد.

ذهن با ارزشمند ترین موجود درون انسان است و انسان برای داشتن بهترین عملکرد، به دست آوردن تجربیات، باید به این موجود خارق العاده بپردازد.

ما برای موفقیت بیشتر و داشتن خلاقیت، بارش فکری، احساسات و هیجانات مثل شادی وشادمانی، ارتباطات، انگیزه به ذهن تکیه داریم ولی از آن هیچ مراقبتی نمی کنیم.

ضمیر ناخودآگاه هیچ شوخی با ما ندارد و نمی تواند تفاوت میان واقعیت و خیال را بفهمد در نتیجه هر چیزی را که مدام به آن فکر کنیم در زندگی مان نقش خواهد بست. زیگموند فروید

 

توسعه و تحول فردی با شناخت بچه غول درون انسان

آیا تاکنون برایتان لحظاتی پیش آمده است که اصلا به چیزی فکر نکنید؟

در چنین لحظاتی، چه می کنید شاید هم دچار نگرانی می شوید چرا من اینگونه شدم گویا ذهن من کار نمی کند.

ما برای مراقبت از ماشین، موبایل، خانه و… بیشتر وقت می گذاریم و نگران آنها هستیم تا آسیبی به آنها نرسد.

 

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید چگونه می شود از ذهن مراقبت کرد؟

سالها در مورد مراقبه مطالبی را شنیده و یا تصاویری را دیده بودم ولی دلیل و فایده انجام این کار را نمی دانستم و هیچ تجربه ای از آن نداشتم. با خودم فکر می کردم چگونه می شود با فکر نکردن، از ذهن مراقبت کرد؟

روشی پیشگیرانه و طبیعی برای هجوم نگرانی ها، اضطراب ها، استرس و تفکر، در لحظه حال زندگی کردن وجود دارد و همه انسان های روی کره زمین برای رسیدن به آرامش درون به تمرکز ذهن نیاز دارند.

تمرکز ذهنی کاری سخت است. چون ما انسان ها دنیای شلوغی را برای خود رقم زده ایم تصور فکر نکردن را کاری بی فایده می دانیم.

با یاد گرفتن مراقبه و الگوهای ذهنی ، ذهن را از خستگی و افکار آزار دهنده نجات می دهیم.

مراقبه چشم انداز خوبی را برای همه ما به ارمغان می آورد.

 

نقل یک داستان از فلورانس اسکاول شین در کتاب بازی

یک روز خانمی از من سوال کرد چرا مدام عینک خود را گم می کنم و یا آن را می شکنم؟

بعد از صحبت با این زن متوجه شدم این زن مدام می گوید می خواهم از شر عینکم راحت شوم و یک بینایی بدون نقص داشته باشم. این زن دوست داشت عینکش را از دست بدهد بنا براین ضمیر ناخودآگاه یا نیمه هوشیار وی، این موضوع را برایش فراهم می کرد.

 

چرا به مراقبه یا تمرکز ذهن نیاز داریم؟

عمر آدمی کوتاه است پس چرا به افکارمان نمی پردازیم ، افکاری که کل زندگی ما را در بر می گیرد وسرنوشت را برایمان رقم می زند.

انسان ها، لباسهای ۱۰ یا ۲۰ سال پیش خود را نمی پوشند پس چگونه می توانند با افکار قدیمی و باورهای اشتباه، مسیر زندگی را طی کنند؟

هر انسانی در افکارش زندگی می کند و سرنوشت خودش را رقم می زند.

ذهن انسان با داده های اشتباه دوران کودکی، توسط والدین و اطرافیان، معلمان، جامعه برنامه ریزی می شود.

از آنجا که آموزش های مدارس بر اساس تقویت نیمکره چپ می باشد بر اثر آموزش های اشتباه، اغلب آدمها از نیمکره چپ مغزشان استفاده می کنند و چپ مغزی بر زندگی ما غالب شده است.

تمرکز کردن موجب می شود آرامش را در درون خود، ایجاد کنیم، نگرانی و اضطراب را کنار بگذاریم.

با تمرکز ذهنی می توان با آرامش به دست آمده بهتر، مسائل زندگی را حل کرد.

با دم و بازدم، تنفس مان را تنظیم می کنیم و انرژی بیشتری به دست می آوریم.

 

چگونه با مراقبه به تعادل روح وجسم می رسیم؟

  • جملات تاکیدی مثبت و کوتاه و بیان آنها، موجب می شوند در ضمیر ناخودآگاه ما نقش ببندند.
  • با کلام، قوانین را به سمت خود جذب می کنید. این قانون می تواند ما را به سوی شکست راهنمایی کند و یا قانون پیروزی و رسیدن به اهداف و آرزوها باشد.
  • هر فکری که در ذهن پدید می آید تبدیل به باور می شود و سپس وارد ضمیر ناخودآگاه شده و خلق می گردد.

فکر وگفتار با هم در ارتباط هستند 

  • ممکن است هنگام تمرکز ذهن یا همان مراقبه، افکار بیایند و بروند اشکالی ندارد در این هنگام، فقط قضاوت و داوری ذهنی را کنار بگذارید.
  • در هنگام تمرکز، از خدا بخواهیم ذهن انسان جایگاه او باشد و غیر از او کسی را در ذهن مان جای ندهیم.
  • بعد از انجام هر تمرین سپاسگزار خداوند باشید و برای خودتان یک هدیه کوچک بخرید. تا نیروی شگفت انگیز درون بداند شما شایسته بهترین ها هستید.

از لحظه ای که تلاش می کنیم انسان بهتری باشیم همه چیز در اطراف ما شروع به بهتر شدن می کند.

توسعه و تحول فردی با شناخت بچه غول درون انسان

 

چگونه “مراقبه” کنیم؟

از همین حالا به خودتان قول بدهید و آن را بنویسید که هر روز تمرکز ذهنی را انجام بدهید.

بهتر است قبل از انجام مراقبه دوش با آب ولرم بگیرید تا انرژی های منفی از روح و جسم خارج شوند و در چنین حالتی فکر بهتر کار می کند.

روزانه به اندازه ده دقیقه چشمان خود را ببندید.

روی زمین یا روی صندلی می توان نشست، حتی می توانید دراز بکشید.

فقط دم و بازدم را بدون عجله انجام دهید( ده بار کافی است) در این هنگام به تنفس خود فکر کنید.

این تمرین موجب می شود تنفس تان را کنترل کنید و اکسیژن سازی به خوبی در بدن انجام بپذیرد.

برای داشتن ذهنی متمرکز تمام وسایل حواس پرتی را از خودتان دور کنید.

با مراقبه می توان ذهن را آرام کرد و بر اعصاب مسلط شد.

در هنگام ناامیدی و احساس شکست و یا داشتن اضطراب به تمرین تمرکز ذهن یا مراقبه بپردازید.

با تمرکز حواس، امواج مغزی انسان تنظیم می گردد.

مراقبه را به یک عادت دائمی تبدیل کنید. عادتی که بر ذهن و مغز شما تاثیر می گذارد و به طور ارادی امواج مغزی کنترل می گردند.

 

 

برای آشنایی بیشتر با کارکرد مغز انسان، با مطالعه مقالات سایت دنبال کنید. 

 

کتاب رایگان خواندن بدون فراموشی رهنمودی برای شما همراهان در جهت تقویت حافظه می باشد 

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *