عملکرد بهتر با آگاهی و به کار بستن آن

عملکرد بهتر با آگاهی و به کار بستن آن

در طی این سالها با فراز ونشیب های متعددی روبرو شده ام. گاهی آنقدر مشکلات ومسائل هجوم می آوردند که تا صبح نمی توانستم بخوام و خواب به چشمان من نمی آمد ودنبال پیدا کردن راه حل مناسب بودم .

  • افرادی هم که مسئولیتشان در ظاهر  کمک به رفع چالش های موجود می باشد بیشتر از همه سنگ مقابلت می انداختند.

چند سال قبل بین یکی از معلمان و دانش آموز ان کلاس درگیری لفظی پیش آمده بود. ابتدا با معلم کلاس صحبت نمودم حق را به جانب خود می داد وبسیار ناآرام بود.

به وی گفتم صحبت های شما را شنیدم اجازه بدهید تا با دانش آموز هم صحبت کنم باز مجددا توضیحاتی داد که اصلا لازم نبود وبیشتر وقت من را  گرفت ایشان را آرام نمودم  اتاق را ترک کرد ورفت.

دانش آموز را به اتاقم خواستم ودر مورد مشکل پیش آمده از وی سوال نمودم. توضیحات وی حاکی از این بود که معلم برخورد ش با دانش آموز اشتباه بوده و نشان از ناپختگی معلم داشت .

البته به دانش آموز حرفی نزدم فقط خواستم آرام باشد تا من موضوع را بیشتر بررسی کنم. با چند نفر از افراد کلاس به طور جداگانه صحبت کردم.

همه صحبت ها گویای برخورد اشتباه معلم مربوطه بود. آن روز بچه ها امتحان داشتند و معلم سعیده را به اسم صدا می زند و به وی می گوید تقلب نکن.

دانش آموز شروع می کند به توضیح دادن که من تقلب نمی کنم و همین موضوع باعث بر هم خوردن آرامش کلاس می شود.

خانم معلم مربوطه کلاس هم بلا فاصله برگه را از دانش آموز می گیرد و اجازه نوشتن وادامه امتحان را به وی نمی دهد حتی به معاون هم اطلاع رسانی نمی کند.

این موضوع که می توانست با اندکی صبر و بردباری و بررسی ودقت نظر از طرف آن خانم معلم حل شود تبدیل به یک چالش بزرگ گردید.

مادر سعیده دانش آموزی که برگه امتحانی وی زودتر از زمان تعیین شده به بهانه تقلب از وی گرفته شده بود به مدرسه مراجعه کرد واین در حالی بود که ساعت رسمی مدرسه به پایان رسیده  و کسی جز من و یکی از معاونین در مدرسه حضور نداشت.

با استفاده از

تکنیک اگه من جاش بودم
چه کردم  به حرف ها واعتراضش نسبت به اقدام معلم گوش دادم بدون اینکه حرفی بزنم .

اجازه دادم که تمام دلایلش را بازگو کند چون دیگر  نمی شد کاری انجام داد با وی کلی صحبت کردم وخواستم آرامش خودش را حفظ کند وبه همراه دخترش به منزل بروند تا صبح در اول وقت به اعتراض وی رسیدگی شود.

این نمونه ای از چالش هایی است که هرروز با آن روبرو هستم.

اغلب اوقات  افراد براثر آموزش ندیدن و نداشتن مهارت های ارتباطی لازم، به کاری اقدام می کنند که به مساله ای بزرگ تبدیل می شود.

چنانچه  بی تدبیری این خانم معلم باعث شد این چالش به مدت چند ماه ادامه داشته باشد چون به هیچ عنوان حاضر نبود تا مساله پیش آمده حل شود و می خواست دانش آموز در حضور همه از ویعذر خواهی کند. از طرفی مادر دانش آموز هم دست بردار نبود.

صرف نظر از نقش معلم و مهارت هایی که باید داشته باشد به تجربه دیده ام  که آموزش های ارائه شده ضعیف و بیشتر در مورد محتوای دروس می باشد و به مهارت های کاربردی  لازم برای ارتباط موثر و یا چگونگی حل مساله، شناخت تفاوت های فردی و … پرداخته نمی شود.

حل مساله برای همه افراد در هر زمینه ای که فعالیت می کنند و هر نقشی که دارند لازم وضروری است.

مهارت های کاربردی، نگاه تازه ای را به معلمان عزیز کشور می دهد تا به راحتی پیش از آنکه مساله به دفتر مدرسه کشیده شود در همان کلاس با کمک خود دانش آموزان حل گردد.  به طوری که  هیچیک از طرفین از نظر روحی وروانی آسیب نبینند وارتباط عاطفی بین معلم وشاگرد حفظ شود.

مسائلی که آنقدر ساده هستند که با اندکی هوش فکری و صبر وبردباری سریع می توان حل کرد.

متاسفانه آموزش های رسمی در مدارس، مهارت های مورد نیاز را به دانش آموزان آموزش نمی دهد و اصولا کاربردی نیستند و مهارت آموزی هنوز جایگاه خود را به معنای واقعی در مدارس پیدا نکرده است.

هرروز آنقدر با وبرنامه های ارسالی روبرو می شویم ومن آن را به اقیانوسی تشبیه می کنم که مدیر ومعلمان در داخل آن دست وپا می زنند ومدام به آب این اقیانوس اضافه می گردد بدون آنکه بتوانیم برای شنا کردن راهکاری را پیدا کنیم  تعداد زیاد این برنامه ها موجب می شود به درستی صورت نگیرد و اثر بخشی لازم را نداشته باشد.

داشتن چنین تجربیاتی موجب شد دوره آموزشی کاربردی را با نام  ایجاد روابط موثر در مدرسه را طراحی نمایم .

بسیار خوشحالم که با این اقدام توانستم نگاه تازه ای را برای تعدادی از معلمان کشور ایجاد کنم.

زمانی موفقیت برای یک معلم رقم می خورد که تاب آوری خود را تقویت نماید، در رفتار وگفتار دانش آموزان دقت نماید و تفاوت های فردی هریک از دانش آموزان را به درستی شناسایی کند.

دوره ای که به چگونگی ساخت مسیر عصبی  پرداخته و نشان می دهد  هوش واستعداد در افراد ذاتی نیست بلکه  پرورش دادنی است وهمه دانش آموزان مستعد یادگیری هستند و به هیچکس برچسب بی استعداد بودن زده نمی شود.

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. حسین
    ۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶

    مطالب شما همیشه دلنشین و عالی، تشکر بابت این همه مطالب خوب