چند راهکاربرای مدیریت احساسات خود

چند راهکاربرای مدیریت احساسات خود

مقاله “چند راهکار برای مدیریت احساسات خود” می تواند در مدیریت احساسات به شما کمک کند

احساسات نقش زیادی در زندگی ما دارند

غم واسترس و اضطراب احساسات طبیعی انسان هستند

در مقاله چند راهکار برای مدیریت احساسات خود یاد می گیریم بر احساسات خود غلبه کنیم

همه ما در طول زندگی این احساسات را تجربه می کنیم و برداشتی از خود داریم

 هنگامی که در یک رابطه صمیمی و طولانی هستیم

احساساتی مانند عشق، دوست داشتن و لذت را تجربه می کنیم

زمانی که در همین رابطه صمیمی دچار تعارض و مشکل می شویم

دیر یا زود غم و ناراحتی سراغ مان می آید.

ذهن ما هر لحظه با دیدن رفتار و گفتار دیگران و چالش ها و مشکلات سناریویی را می سازد

همچنان که قلب و ریه ما اتوماتیک وار عمل می کنند افکار ما هم اتوماتیک وار وارد ذهن می شوند

ما باید یاد بگیریم با افکارمان زندگی کنیم

 اگر آگاهی لازم جهت مدیریت عواطف و احساسات منفی را نداشته باشیم دچار استرس و اضطراب می شویم

در نتیجه وقت و انرژی خود را صرف انجام کارهای بیهوده می کنیم تا از شر افکار ناخوشایند خود رها شویم.

 رهایی از افکار و احساسات منفی چون ترس،اضطراب، ناامنی، غم واندوه، خشم وعصبانیت روشهای متعددی را در پیش می گیریم

تا خود را از غم و ناراحتی دور کنیم.

در  مقاله “چند راهکاربرای مدیریت احساسات خود” نسبت به موضوعات زیر آگاه می شوید”

  •  چگونه افکار و احساسات منفی خود را پنهان می کنیم
  • آگاهی از بلوغ روانی 
  •  آیا قادریم با این چند روش اضطراب و ناراحتی را از خود دور کنیم؟
  • چگونه می توانیم شناخت درستی از خود داشته باشیم؟

در طول دوران کودکی و نوجوانی این جملات را زیاد شنیده ایم

گریه نکن، افسرده نباش، به نیمه پر لیوان نگاه کن، اخما تو باز کن، نترس، نگران نباش. دوست داشتنی باش و…

بزرگترها با بیان این پیام ها می خواهند که ما عواطف و احساسات خود را کنترل کنیم

والدین تصورشان این است که خودشان هم بر احساسات منفی شان کنترل دارند.

اما بارها شاهد هستیم که هنگام خشم و عصبانیت کنترل شان را از دست می دهند

چیزی را که به فرزندان شان آموزش می دهند خودشان اغلب قادر به کنترل آن نیستند.

ایده سرکوب و پنهان کردن احساسات در مدرسه به اوج خودش می رسد

اگر کسی گریه کند به بچه ننه بودن، ضعیف بودن و یا نداشتن اعتماد به نفس متهم شده و بچه ها وی را دست می اندازند.

به همین دلیل در بزرگسالی قادر نیستیم عواطف و احساسات خود را به درستی بیان کنیم

 در بیشتر اوقات احساسات خود را پنهان یا سرکوب می کنیم

به مرور زمان افکار و احساسات منفی تبدیل به بغض و کینه و خشم و عصبانیت، دلخوری، گلایه، غر زدن ، تنفر تبدیل می شود

اگر به ما یاد می دادند که در شرایط حاد و بحرانی افکار و احساسات مان را کنترل کنیم و به هم نریزیم

آنوقت بلوغ عاطفی در ما شکل می گیرد قادر خواهیم بود

در مقابل اشتباه و خطای دیگران برخورد تند و خصمانه نداریم

برخورد هایمان انعطاف پذیر است

تحمل شنیدن انتقاد دیگران را داریم

در شکست و ناامیدی خودمان را نمی بازیم و دست و پایمان را گم نمی کنیم

حرفهای منطقی دیگران را می پذیریم

چگونه عواطف و احساسات منفی خود را پنهان یا سرکوب می کنیم؟

اغلب ما در اثر آموزش های اشتباه افکار و احساسات منفی و ناخوشایند خود را سرکوب کرده و یا آنها را پنهان می نماییم

 به همین دلیل به چهره خود نقاب زده و تلاش می کنیم تا خود را راضی و خوشحال نشان دهیم و دوست داشتنی باشیم.

در یکی از جلسات مشاوره با آقایی که کارمند یک شرکت بود گفتگو می کردم می گفت:

هیچکس باور نمی کند من الان اینجا باشم چون همه فکر می کنند من آدم قوی و با اعتماد به نفسی هستم

 زندگی شاد و خوشحالی دارم و کسی از ناراحتی های درون من خبر ندارد.  

دلیل این نوع رفتارها به دوران کودکی و نوجوانی مان باز می گردد

افکار و احساسات خود را به دلیل ترس از قضاوت شدن، ترس از تائید نشدن توسط دیگران  پنهان یا سرکوب می کنیم

 این روش نشان می دهد ما با خودمان مهربان و صادق نیستیم

شجاعت بیان احساسات خود را به طور منطقی و روشن نداریم.

 مردان در مخفی کردن احساسات خود بسیار قوی عمل می کنند

این هم باوری است که از دوران کودکی در مردان نهادینه شده است “مرد که گریه نمی کند.

اما زنان در این مورد متفاوت عمل می کنند

احساسات خود را با دیگران درمیان می گذارند

در موردش حرف می زنند

ولی تمایل ندارند که بگویند احساس افسردگی و یا اضطراب دارند

چون  اطرافیان و جامعه به آنان به چشم یک فرد ناتوان نگاه می کند.

 

چگونه با افکار واحساسات ناخوشایند خود راحت تر کنار بیاییم؟

 

هنگامی که به دلیل داشتن اضطراب دچار احساس غم واندوه می شوید چگونه این دوران را پشت سر می گذارید؟

بدون شک افکار و احساسات منفی مشکلات زیادی را به ارمغان می آورند

 ما همه ی تلاش خود را به کار می بریم که بر افکار و احساسات منفی خود کنترل داشته باشیم.

مثلا برای بهبود زندگی خود به باشگاه ورزشی رفته و ثبت نام می کنیم،

یا در امور خیریه شرکت می کنیم و اوقاتی را با دوستان می گذرانیم،

کتاب می خوانیم

اگر این کارها را برای فرار از احساسات و افکار منفی انجام بدهیم راه حل مناسبی نیست

چون در حال فرار از مساله ای هستیم که از آن رنج می بریم و از انجام این فعالیت ها احساس لذت نمی کنیم.

 هنگامی که نگران و مضطرب هستید در مراسم و مناسبت ها شرکت نمی کنید

تنهایی را به حضور در جمع ها ترجیح می دهید.

از خود سوال کنید آیا بدون دوست و داشتن روابط اجتماعی می توان به زندگی ادامه داد؟

اگرجز کسانی هستید که در هنگام عصبانیت به خوردن رو می آورند

ظاهرا از یک احساس نا خوشایند مثل عصبانیت فرار کرده و با خوردن بیش از حد دچار اضطراب پرخوری می شوید

 چاقی و به خطر افتادن سلامتی تان نتیجه چنین واکنشی است.

  • اگر از غم و اندوه بوجود آمده فرار می کنید
  • هر کاری را برای احساس نکردن آن انجام می دهید.
  • فرار از غم و اندوه مثل نگه داشتن یک توپ زیر آب است
  • شما تلاش می کنید توپ را زیر آب نگه دارید وقتی دست تان خسته شد توپ را رها می کنید و توپ روی آب می آید.

 فردی را در نظر بگیرید که در حادثه رانندگی همسر و فرزندانش را از دست داده است،

به طور طبیعی احساس غم و تنهایی،ترس،نا امیدی به سوی او هجوم می آورند

وی برای فرار از درد غم و تنهایی دست به کارهایی می زند تا آن را فراموش کند.

چنین راهکارهایی به طور موقت جوابگو هستند مثلا به خوردن قرص های خواب آور روی می آورد

هنگامی که اثر قرص از بین رفت افکار و احساسات ناخوشایند مجددا سراغ وی می آیند و دوباره وی شروع به غصه خوردن می کند.

کارهایی که برای فرار از افکار و احساسات بد و منفی انجام می دهیم 

به دلیل ترسی است که داریم این در حالی است که افکار و احساسات به قوت خود در ذهن ما باقی هستند.

گاهی اوقات هم خود را تسلیم افکار و احساسات بد و منفی مثل ترس، اضطراب، ناامیدی و غم واندوه می کنیم

 چون خود را در مقابل آنها ناتوان می بینیم بنا بر این افسردگی و اضطراب وجودمان را پر می کند

 تصویر خوب و خوشایندی از خودمان و  زندگی مان نداریم.

گاهی برای فراموشی افکار و احساسات منفی روش اجتناب را انتخاب می کنید

اغلب برای مدیریت احساسات خود روش اجتناب را انتخاب می کنید

روش اجتناب روشی است می خواهید خودتان را از آشفتگی های ذهنی دور کنید

مثلا تا دیر وقت در محل کار خود می مانید و کارها را به نحو احسن انجام می دهید

ظاهرا از طرف مافوق یا رئیس خود تائید می شوید در این میان اتفاقی که می افتد این است که

برای پیشرفت و خواسته های دیگران تلاش می کنید

 تا رضایت مافوق تان فراهم شود

این در حالی است که استرس و نگرانی همچنان در ذهن شما باقی است.

 

مطالعه مقاله :راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم و موفق

 

چگونه با افکار واحساسات ناخوشایند خود راحت تر کنار بیاییم؟

چند راهکار برای مدیریت احساسات خود

 افکار و احساسات از ما جدا نیستند و در درون ما وجود دارند

 با روش اجتناب ذهن ما همچنان درگیر احساسات و ناراحتی و مشکل ایجاد شده است. 

چرا که این طبیعت ذهن است برای مدتی حواس ما پرت می شود و روی کار تمرکز می کنیم و افکار مان درگیر کار می شود

ولی این روش هم دوام چندانی ندارد هنگامی که کار و فعالیت تمام شد مجددا همان افکار و احساسات منفی به ذهن روی می آورند

افکار و احساسات با امواجشان ما را در خود فرو می برند. 

اگر به شکست ها تمرکز کنید افسرده می شوید 

اگر به آینده توجه و تمرکز داشته باشید باز احساس خوبی نخواهید داشت و مضطرب می شوید

قدم اول: یک دفتر تهیه کنید و در آن افکار و احساسات روزانه خود را یاد داشت کنید

 ببینید هر روز برای رهایی از افکار و احساسات منفی خود چه اقداماتی را انجام می دهید

به نتیجه ای که می گیرید خوب فکر کنید.

با این روش متوجه می شوید شما افکار و احساسات تان را چگونه مدیریت می کنید یا افکار و احساسات شما را مدیریت می کنند؟

چگونه با افکار واحساسات ناخوشایند خود راحت تر کنار بیاییم؟

عجله نکنید ابتدا وقت بگذارید تا شناخت درستی از خود داشته باشید

 ببینید از چه روش یا روش هایی برای رهایی از غم واندوه و اضطراب خود استفاده می کنید.

 برای خود زندگی را خلق کنید که ارزش زیستن داشته باشد

قدم دوم: به نشخوارهای ذهنی تان گوش ندهید با برنامه ریزی از لحظه اکنون و حال استفاده کنید

قدم سوم” بپذیرید افکار و احساسات منفی همواره وجود دارند با پذیرش اهدافتان را دنبال کنید 

قدم چهارم:هرگز به خودتان برچسب نزنید مثلا گفتن جمله “من آشپزی ام افتضاح است”

 مسلما شما دهها کار دیگر را به خوبی انجام می دهید.

 

در این رابطه مقاله چگونه بخش های ناخوشایند درون مان را بپذیریم را بخوانید 

 

لطفا نظرات خود را برایمان بنویسید.

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *