کلیدهای گفتگو با کودکان و نوجوانان

کلیدهای گفتگو با کودکان و نوجوانان

هنگامی که والدین نکات کلیدهای گفتگو با کودکان و نوجوانان یاد می گیرند 

قطعا احساسات فرزندان شان را به خوبی درک خواهند کرد

درک احساسات و دیدن دنیا از نگاه فرزندان به ایجاد روابط خوب کمک زیادی می کند.

هنگامی که والدین ارتباط خوبی را با فرزندان برقرار کنند

بچه ها از آسیب های اجتماعی به دور می مانند

توجه به نیازهای انسانها در دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

همه انسان ها از نظر جسمی و روانی نیازهایی دارند،

اگر از همان دوران کودکی نیازهای جسمی و روانی فرزند مورد توجه والدین قرار نگیرد،

قطعا از نظر روحی و روانی دچار بحران هایی در زندگی خواهند شد.

پس لازم است به حریم کودک ونوجوان خود احترام بگذاریم دنیای آنها را به رسمیت بشناسیم

 اهمیت سال‌های شکل گیری شخصیت کودک

در سالهای اولیه کودکی یعنی تا سن شش سالگی

باورهایی در ذهن کودک نسبت به خودش و جهان پیرامونی اش شکل می گیرد.

یک کودک هر آنچه را که از محیط اطراف خود دریافت می‌کند به عنوان حقیقت می‌پذیرد.

از این رو هر چیزی که از مادر، پدر یا اطرافیان خود یاد می‌گیرد واقعی و درست تصور می‌کند

به مرور زمان گفتارها و رفتارهای والدین به شکل باور در ذهن او جای می گیرند.

ذهن کودک نمی‌تواند تفاوت بین دروغ و حقیقت را کشف کند،

از این رو قبل از دوره‌ی نوجوانی توانایی تشخیص بین درست و نادرست را ندارد هر اتفاقی را به عنوان حقیقت می‌پذیرد.

اگر پدر و مادر، اطرافیان کارها و فعالیت ها کودک را مورد تشویق قرار ندهند

به احتمال زیاد عزت نفس و حس ارزشمندی در آنها شکل نمی گیرد.

بنا براین با یادگیری نکات کلیدهای گفتگو با کودکان و نوجوانان می توانید به کودک و نوجوان خود ارزش دهید. 

 

کلیدهای گفتگو با کودکان ونوجوانان

 

شاه کلید ار تباط با فرزندان

در هنگام گفتگو با والدین یکی از مشکلات و چالش ها عدم داشتن روابط صحیح می باشد

به همین دلیل در خانه مدام جرو بحث و درگیری وجود دارد

والدین سعی می کنند بگویند نظر آنها درست است، نوجوان هم متکی به افکار خودش است و آن را درست می داند.

در هنگام بروز مشکل برای لحظاتی خود را به جای فرد مقابل قرار دهید.

یعنی اگر با فرزندتان به مشکل بر خورده اید خود را جای او قرار بدهید

با خودتان فکر کنید الان کودک یا نوجوان هستید مثلا خسته و یا بی حوصله اید ویا احساس تشنگی  می کنید

 می خواهید مهم ترین فرد زندگی تان احساس شما را درک کند.

این روش و مهارت جدید می تواند کمک بزرگی برای والدین باشد

به طور چشمگیری از جرو بحث ها و دعواهای دائمی بین شما و فرزندتان پیشگیری خواهد کرد.

با پذیرش احساسات فرزندان بهتر می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.  

مطالعه مقاله خوب “پرورش فرزندان شاد وبا اعتماد به نفس” میتواند به شما کمک کند

 

  کلیدهای گفتگو با کودکان ونوجوانان  

 وقتی خواسته فرزندتان مورد پذیرش شما نیست چه واکنشی از خود نشان می دهید؟

اغلب موارد والدین بلافاصله بر افروخته شده و عصبانی می شوند همان روش های ناکارآمد قدیمی را به کار می گیرند.

پیام هایی منفی که روابط را قیچی می کند و به آن آسیب می رساند را به کار می برند

فرض کنید فرزندتان از مهمانی جشن تولدش اظهار نارضایتی می کند در حالیکه شما کلی تلاش کرده اید تا همه چیز خوب و عالی پیش برود

واکنش شما در این مورد چیست؟

احساس فرزند خود را رد می کنید و او را نادیده می گیرید؟

یا با فرزندتان گفتگو می کنید تا دلیل خستگی و ناراحتی او را بدانید.

خیلی از اوقات در روابط مان  کلمات و واژه هایی را به زبان می آوریم که متاسفانه به  آنها فکر نمی کنیم

این بی توجهی باعث بوجود آوردن احساس بد و ناخوشایند در طرف مقابل می شود.

 برخوردهایی که ذهن انسان را درگیر می کند

تصور کنید در محل کار خود مسئولیت انجام کاری را بر عهده شما گذاشته اند انتظار دارند تا پایان وقت اداری آن کار را به خوبی انجام دهید.

شما فورا تصمیم می گیرید کارتان را شروع کنید

یک دفعه چند موضوع پیش بینی نشده شما را درگیر می کنید طوری که نمی توانید کار را به موقع انجام دهید.

آنقدر درگیر کارها شدید که حتی فرصت پیدا نکردید ناهار خود را میل کنید.

در پایان ساعت کار کارفرما  به سراغ تان آمده و کار را از شما می خواهد.

بلافاصله اتفاقاتی که در طول روز افتاده و شما مجبور شدید آنها را در اولویت قرار دهید برایش بازگو می کنید.

اما کارفرما صحبت شما را قطع کرده و با عصبانیت فریاد می زند

برای من بهانه نیاور برای چه حقوق می گیری؟

برای آنکه تمام روز روی صندلی بنشینی واستراحت کنی؟ 

با تلفن همراهت بازی کنی؟

کارفرمااجازه نمی دهد شما هم حرفتان را بزنید.

این برخورد و موضوع ذهن شما را در طول روز درگیر می کند بسیار ناراحت می شوید

 هنگام بروز مشکلات راهکارهایی به ما ارائه می شود

  • راهکار اول :دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد.
  • احتمالا در انجام کارهایت آنها را اولویت بندی نمی کنی.
  • نظم کاری نداری و موجبات ناراحتی خودت را فراهم میکنی.
  • خودت را ناراحت نکن، برخورد کارفرما را از ذهنت بیرون بکش و به آن فکر نکن.
  • راهکار دوم: زندگی همینه همیشه بر وفق مراد ما نیست .
  • باید یاد بگیری از مشکلات عبور کنی و تو بزرگتر از مشکلاتت باشی.
  • راهکار سوم: به نظر من فردا صبح به اتاق کارفرما برو و بهش بگو اشتباه کردم و کاری را که باید انجام میدادی را انجام بده.
  • راهکار چهارم: دوست عزیزمن، وقتی آدم زیر دست میشه، باید تحمل کنه.
  • خیلی برایت ناراحت شدم.
  • صدای کارفرما از جای گرم ونرم در میاد جای تو نیست که ببینه چقدر سختی میکشی.
  • راهکار پنجم: به نظرم برایت خیلی سخت بوده که در مقابل چشم دیگر همکاران این طوری با تو برخورد کردند
  • با آن همه تلاشی که در طول روز از خودت نشان دادی.

این پیامها اغلب شکل پند و نصیحت دارد و افراد عقاید شخصی خودشان را بر زبان می آورند

شنیدن این گفتگو ها کمکی به ما نمی کند چه بسا در بعضی از مواقع حال ما را نیز بدتر می کنند.

برای ایجاد روابط درست با فرزندان مان باید به مهارت کلیدهای گفتگو با کودکان و نوجوانان واقف باشیم

 زمانی که فرد احساس درونی ما را می فهمد

  • به ما فرصت می دهد تا احساس درونی مان را برای او بازگو کنیم
  • درباره آنچه آزارمان داده حرف بزنیم بنا براین احساس ناراحتی کمتری خواهیم داشت
  • بهتر می توانیم با احساسات خود کنار بیاییم.
  • اکثر ما طوری تربیت شده ایم که هر زمان احساسات مان را بر زبان آوردیم بلافاصله یا آن را انکار کردند
  • و یا زبان نصیحت را گشودند
  • یا به حرف های ما اصلا گوش ندادند.

کودکان و نوجوانان به گوش شنوایی نیاز دارند با آنها همدلی کنیم و کنارشان باشیم.

 چگونگی کنار آمدن با احساسات کودکان و نوجوانان

  •  به صحبت هایشان با توجه کامل گوش کنید ( منظور گوش دادن موثر )
  • وقتی صحبت می کنند از کلمه هایی مانند اوهوم ، فهمیدم، درسته  استفاده کنید یا سرتان را تکان دهید
  • با این روش نشان بدهید که احساسات آنها را درک کرده اید.
  • مثلا فرزند شما در مورد گم کردن یکی از وسایلش با شما حرف می زند واکنش والدین : راستی؟
  • اجازه گرفتم بروم آب بخورم وقتی برگشتم دیدم خودکارم گم شده، حتما کسی اونو برداشته. واکنش والدین: درسته!
  • این دفعه سومی هست که خودکار من را را دزدیده اند واکنش والدین : آره
  • فهمیدم چکار کنم از این به بعد هر وقت خواستم از کلاس بیرون بروم خودکارم را داخل جا مدادی ام می گذارم . واکنش والدین : چه خوب

 والدین به کلیدهای گفتگو با کودکان و نوجوانان توجه داشته باشند

  1. دلیل نیاوردیم،
  2. او را نصیحت نکردیم
  3. به او پیشنهاد ندادیم
  4. به کسی بی احترامی نکردیم
  5. تهمت نزدیم

گوش دادن به حرف های کودکان ونوجوانان به تخلیه احساسات آنها کمک می کند

آنها این توانایی را پیدا می کنند که برای مشکلات شان راه حلی پیدا کنند.

امروزه مشکل کودکان ونوجوانان ما این است که آنها قادر نیستند ساده ترین مسائل خود را حل کنند

به محض مطرح کردن مشکل والدین دخالت کرده و با ارائه راه حل های گوناگون تلاش می کنند ظاهرا از فرزندشان حمایت کرده و حق او را از دیگران بگیرند.  

 

لطفا در هنگام بروز مشکل اجازه بدهید فرزندتان به حل مشکلش بپردازد به جای پند و اندرز اجازه بدهید احساساتش را با شما درمیان بگذارد.

 

مقاله والدین کافی به شما را برای پرورش فرزندانی با اعتماد به نفس کمک می کند 

  کلیدهای گفتگو با کودکان ونوجوانان

 

 واکنش شما مادر و پدر گرامی چگونه خواهد بود؟

با توجه به نمونه گفتگو های والدین با فرزندان که در مقاله بیان شده است با کودک و نوجوان خود صحبت کنید

فرض کنید فرزند شما غرغر کنان و عصبانی از مدرسه به خانه می آید می گوید

امروز من را به خاطر نداشتن شلوار ورزشی از تیم مدرسه بیرون کردند

مجبور شدم یک جا بنشینم و بچه ها را تماشا کنم این رفتار خیلی ناعادلانه بود.  

در برابر مشکل فرزندتان چه واکنشی نشان می دهید؟

 

کتاب “معلومه که میتونی بهتر بشی ”  دنیای کودکان و نوجوانان را به خوبی تصویر می کشد

می توانید نسخه آنلاین  آن را دانلود کنید

یا نسخه چاپی کتاب آن را از طریق شماره تلفن ۸۰  ۲۹ ۰۵۷ ۰۹۲۲ سفارش دهید.

 

اگر مقاله را دوست داشتید (یا نداشتید) خوشحال می شوم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید بگویید کدام قسمت مقاله توجه شما را جلب کرد یا کدام مثال را دوست داشتید.

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *