کمرویی و خجول بودن مانعی برای رشد اجتماعی

کمرویی و خجول بودن مانعی برای رشد اجتماعی

من می خواهم بر کمرویی و خجول بودن خودم غلبه کنم تا اعتماد به نفس پیدا کنم. این جمله ندای درونی خیلی از افراد است ولی راه  حل آن را نمی دانند.

برای روشن شدن موضوع  در مورد کم رویی افراد چند مثال مطرح می کنم.

فرض کنید با دوستان یا همکاران خود به یک رستوران رفته اید موقع حساب کردن غذایی که خورده اید دچار کم رویی شده و بلافاصله کیف پول خود را در می آورید و مبلغ رو حساب می کنید و بعدا از این کار خود پشیمان می شوید.

یا با همکاران خود سوار ماشین شده و چون بقیه به روی خودشان نمی آورند باز شما اولین نفری هستید که دست به کیف پول خود می برید و مبلغ کرایه ماشین همه را حساب می کنید و بعدا خودتان را به خاطر کم رویی سرزنش می کنید.

یا هنگامی که از شما سوالی می شود و شما در جمع قرار دارید دست هایتان می لرزد و از ترس اینکه دیگران شما را مسخره کنند دچار اضطراب می شوید و قادر به پاسخ گویی نیستید و تلاش می کنید از جمع کناره گیری  کنید چون خود را به اندازه کافی خوب نمی دانید و از قضاوت مردم می ترسید.

آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که چرا عده ای خجول و کمرو هستند و برخی اعتماد به نفس بالایی دارند؟ راهکار غلبه بر کم رویی چیست؟

سالها پیش خودمن هم یکی از افراد کم رو بودم و این موضوع برمی گردد به دوران کودکی من.

زمانی که کلاس سوم ابتدایی بودم و رفتار و عملکرد حساب نشده معلمی که موجب خجالتی شدن من گردید و از آن به بعد خانواده واطرافیان، کم حرفی من را به حساب اینکه دختر ساکتی هستم گذاشتند.

این ماجرا را می توانید در کتابمعلومه که میتونی بهتر بشی دنبال کنید.

افراد کم رو در گفتگوهای دونفره معمولا مشکلی ندارند به راحتی حرف می زنند و اظهار نظر می کنند اما در برابر غریبه ها آشفته شده و احساس خوبی ندارند و آرامش درونی خود را از دست می دهند ومدام به قضاوت های دیگران در مورد خودشان فکر می کنند.

خصوصیات افراد خجول وکمرو

فرد خجالتی دچار عکس العمل های تند و ناگهانی می شود و تشویش و اضطراب درونی وی را در بر می گیرد و در روبرو شدن با وقایع غیر منتظره و یا سازگاری با افراد و یا در برقراری ارتباط دچار ترس می شود.

کم رویی تبدیل به عاملی بازدارنده و ریشه ای در وی می گردد.

در درون فرد خجول نوعی ترس بیمار گونه که ناشی از توهم و ناگواری درون  می باشد شکل می گیرد. این آشفتگی و بی قراری ریشه در افکار و ذهن فرد خجول دارد که به شکل خجالتی بودن و کم رویی خود را نشان می دهد.

فرد خجول مدام در نگرانی بسر می برد و از قضاوت دیگران می ترسد. ترس از اینکه وی را دست کم بگیرند در نتیجه نظر اطرافیان در مورد رفتار وگفتارش برایش مهم است، هر آنچه را که دیگران می گویند ویا اظهار می کنند به خودش نسبت می دهد.

فرد کم رو مدام فکر می کند مردم متوجه او هستند و او را به دقت نگاه می کنند. نقاط ضعف او را می بینند و به او می خندند و احساس می کند تمام حرکات ورفتار او مورد سنجش دیگران قرار می گیرد.

دلایل کم رویی

گاهی کم رویی فرد به ساختار ظاهری وقیافه اش بر می گردد فکر کردن به اینکه من زیبا نیستم، من خوب نیستم، دماغ من بزرگ است به همین دلیل از بودن در میان جمع خجالت می کشد و در فعالیت های گروهی خود را کنار می کشد و تمایل دارد به تنهایی کار را انجام دهد.

اغلب اوقات افراد سالم و تنومندی نیز هستند که در عملکردشان هیجان و خجالتی بودن مشاهده می شود.

معمولا کودکانی که اندامی لاغر و ضعیف دارند ترسو نیز می شوند. هنگامی که همکلاسی هایش به دلیل ضعف جسمانی، با وی با خشونت رفتار کرده و زورگویی می کنند از این موضوع رنج می برد.

سرزنش وتنبیه معلمان

زمانی که در کلاس درس، معلم در مورد فرد دست به سرزنش می زند و او را شاگردی  تنبل و بی عرضه و بی استعداد می خواند موجب حقارت و کوچک شدن وی می شود و رفته رفته  اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و تبدیل به فردی کمرو و خجالتی می شود.

رفتار والدین واطرافیان

هنگامی که با کودک ویا نوجوانان با خشونت رفتار می شود.

رفتارهای همراه با خشونت والدین و فشارهای روانی دوران تحصیل در ذهن او انباشته شده و آسیب های جسمی و روحی جبران ناپذیری را در وی ایجاد می کند و در بزرگسالی یا هیچ کس سازگاری ندارد و با خشونت و جنگ ودعوا خود را به خواسته هایش می رساند. چنین فردی برای تبدیل شدن به فردی عادی، نیازمند سالها روان درمانی می باشد تا عرت نفس از دست رفته اش را پیدا کند. در غیر اینصورت هم به خودش وهم به اطرافیانش آسیب می رساند.

 

کمرویی و خجول بودن مانعی برای رشد اجتماعی

هیجانات وحساسیت بیش از اندازه

آدمهای هیجانی با کوچکترین تحریکان بیرونی، رنگ چهره شان سرخ می شود و دچار تپش قلب شده و با کوچکترین فشار روحی دچار لرزش دست و پا می گردند و با داشتن احساس حقارت و کوچکی دستخوش تزلزل شده و کم رویی برآنها غلبه می کند.

تصویرهای ذهنی بازدارنده

کسانی که مدت زمان زیادی پذیرفته اند که خجالتی هستند و توانایی موفقیت در کارها را ندارند. هموراه در ضمیر ناخودآگاه شان خود را شکست خورده تصور می کنند. از اقدام کردن می ترسند و مدام به  این فکر می کنند اگر شروع کنند شکست شان حتمی است.

چطور بر کمرویی خود غلبه کنیم؟

خجالتی بودن در دوران نوجوانی را عده ای عادی می دانند و معتقدند بر اثر مرور زمان آشفتگی دوران نوجوانی جای خودش را به اراده قوی و اعتماد به نفس داشتن می دهد.

در وجود انسانها نیروهایی برتر پنهان می باشد و افراد با پرورش استعدادهای درونی خود و تلاش و اراده قوی می توانند در خود تحولی بزرگ ایجاد نمایند.

برای رفع کم رویی و ایجاد اعتماد به نفس در وجود خود باید مصمم باشید و اراده خود را تقویت کنید.

هربار که کم رویی به سراغ تان آمد و موجب شد از موقعیت های جدید دوری کنید شک و تردید به خودتان راه ندهید و گفتگوهای ذهنی منفی را از خود دور کنید.

از نه شنیدن نترسید

افراد کم رو به خاطر نگرش و باور هایشان از اینکه دیگران به آنها نه بگویند می ترسند چرا که این افراد به تائید دیگران نیازمند هستند.

برای به دست آوردن دل مردم انتظارات و توقعات آنها را بر آورده می کنند حتی اگر به ضررشان تمام شود.

 

 

من مطمئن هستم باتهیه و  گوش دادن به ویدئو و  انجام راهکارهای بیان شده میتونید مهارت نه گفتن رو در خودتون تقویت  کنید.

کمرویی و خجول بودن مانعی برای رشد اجتماعی

اقدامک ها

  • برای مقابله با کم رویی و خجول بودن قلم وکاغذی بردارید و تمام آنچه را که شما را وادار به کم رویی نموده است را مو به مو روی کاغذ بنویسید.
  • تمام ناراحتی ها و مشکلاتی که به دلیل کم رویی برایتان پیش آمده است بررسی و یاداشت نمایید.

با این دو روش می توانید با دشمنی به نام کم رویی مواجه شوید

  • ذهن خود را از خیالپردازی در مورد ضعف وناتوانی تان رها کنید.

البته این به این معنی نیست که شما بلافاصله با جرات می شوید فقط الان دشمن درونی خود را می شناسید.

  • یاداشت های خود را هر دو یا سه هفته یکبار بدون خستگی بخوانید و اگر نواقصی دارد آن را رفع کنید.
  • درمورد مزایای اعتماد به نفس داشتن و تاثیری که در رفتار و عملکرد شما دارد نوشته ای تهیه کنید.
  • اگر ضعفی در چهره شما و یا اندام شما وجود دارد می توان با امکانات پزشکی آن را رفع کرد و اندام ضعیف را با ورزش قوی ساخت و سرو وضع خود را مرتب نگه دارید.
  • روزانه حداقل یکبار عضلات و اعصاب خود را رها کنید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید و تمرکز نمایید( به مدت ۵ دقیقه )
  • تلاش کنید نقاط قوت خود را تقویت کنید، مهارت های جدید را یاد بگیرید. چرخه تلاش و شکست به یادگیری و مهارت آموزی بستگی دارد.
  • در زمان بروز حوادث و ایجاد هیجانات، خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و به کسی اجازه ندهید اراده شما را به دست بگیرد و در شما تاثیر منفی بگذارد.
  • مانند سوارکاری که چالش های سوارکاری را یکی بعد از دیگری پشت سر می گذارد شما هم مانند همان سوارکار مبارزه کنید و بر کم رویی خود غلبه نمایید.
  • با خودتان تکرار کنید تا زمانی که از نظر خودم آدم خنده داری نیستم گفته و قضاوت دیگران برایم اهمیتی ندارد.

جمله ای بسیار عمیق از گاندی رهبر فقید هنداست که می گوید وقتی کاری را انجام می دهید

ابتدا تو را نادیده می گیرند و

بعد به تو می خندند،

بعد با تو می جنگند،

سپس در نهایت تو پیروز می شوی.

  • هنگامی که ضربان قلب شما یکباره افزایش پیدا می کند و دست و پای شما سرد می شود، خواب کافی ندارید برنامه زندگی خود را مدیریت کنید.
  • داشتن خواب کافی، تمرکز، مصرف دم کرده گیاهان آرام بخش و نوشیدن آن می تواند موثر باشد. از مصرف غذاهای محرک خودداری کنید.
  • ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، وقت خود را به طور دقیق تنظیم کنید تا از اضطراب و دستپاچگی ناشی از انجام نشدن به موقع کارهاست، خود را رها کنید.
  • از افراد هیجان زده و عجول و غمگین و ناراحت، بدبین دوری کنید.
  • اگر در کاری شکست می خورید آن را طبیعی بدانید هر آدمی شکست های متعدد را تجربه می کند و این موضوع ربطی به توانمندی های شما ندارد. از شکست ها درس بگیرید و بیش از اندازه متاثر نشوید.
  • اگر به شما توهینی شد بر خشم خود غلبه کنید و به دفاع از نظریات خود بپردازید و با کسی جروبحث نکنید با جرو بحث های بیهوده وقت و نیروی خودتان را بیهوده تلف خواهید کرد.
  • اگر قادر به حل مساله ای نیستید چند لحظه ای به آن فکر نکنید و دوباره به سراغ آن بروید برای کم کردن سنگینی مسئولیت های بزرگ این بهترین راه حل است.
  • این اقدام ها برای افرادی که دچار بیماری های شدید هستند کفایت نمی کند با انکار بیماری نمی توان آن را درمان کرد بلکه باید با آن روبرو شد و به روانپزشک مراجعه کرد.

 

ازتون ممنونم که مثل اغلب مردم دنیا نسبت به رشد و موفقیت خود بی تفاوت نیستید و

سعی می کنید همیشه بهتر و موفق‌تر باشید

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۶۲۱

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. علی
    ۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲

    چند وقتی است که سایت شما رو دنبال میکنم و مطالب اموزشی رو میخونم. به جرات میتونم بگم که تغییرات خوبی در زندگیم رو تونستم ایجاد کنم. خیلی ممنون از سایت خوبتون