برای کنترل احساسات خود این کارها را انجام ندهید

برای کنترل احساسات خود این کارها را انجام ندهید

زندگی انسانها آکنده از احساسات مثبت و منفی است و همه ما در طول زندگی خود این احساسات را تجربه می کنیم.

مثلا هنگامی که در یک رابطه صمیمی و طولانی هستیم احساساتی مانند عشق ، دوست داشتن و لذت را تجربه می کنیم و زمانی که در همین رابطه صمیمی، دچار تعارض ومشکل می شویم دیر یا زود غم و ناراحتی سراغ مان می آید.

ذهن ما هر لحظه با دیدن رفتار و گفتار دیگران و چالش های زندگی، سناریویی را می سازد این در حالی است که اگر آگاهی لازم جهت مدیریت عواطف و احساسات منفی را نداشته باشیم دچار استرس و اضطراب شده و وقت و انرژی خود را صرف انجام کارهای بیهوده می کنیم تا از شر افکار ناخوشایند خود رها شویم.

برای رهایی از افکار واحساسات منفی و ناخوشایندی چون ترس،اضطراب، ناامنی، غم واندوه، خشم وعصبانیت روشهای متعددی را در پیش می گیریم تا خود را از غم و ناراحتی دور کنیم.

در طی این مقاله نسبت به موضوعات زیر آگاه می شوید

  •  چگونه افکار و احساسات منفی خود را پنهان می کنیم
  • آگاهی از بلوغ عاطفی و کنترل هیجانات 
  •  آیا قادریم با این چند روش اضطراب و ناراحتی را از خود دور کنیم
  • چگونه می توانیم به خودآگاهی و شناخت خود دست پیدا کنیم

در طول دوران کودکی و نوجوانی این جملات را زیاد شنیده ایم گریه نکن، افسرده نباش، به نیمه پر لیوان نگاه کن، اخما تو باز کن، نترس، نگران نباش. دوست داشتنی باش و… بزرگترها با بیان این پیام ها می خواهند که ما عواطف و احساسات خود را کنترل کنیم و تصورشان این است که خودشان هم بر احساسات منفی شان کنترل دارند.

اما بارها شاهد هستیم که هنگام خشم و عصبانیت کنترل شان را از دست می دهند و چیزی را که به فرزندان شان آموزش می دهند، خودشان اغلب قادر به کنترل آن نیستند.

ایده کنترل احساسات در مدرسه به اوج خودش می رسد اگر کسی گریه کند به بچه ننه بودن، ضعیف بودن و یا نداشتن اعتماد به نفس متهم شده و بچه ها وی را دست می اندازند. به طوری که در بزرگسالی قادر نیستیم عواطف و احساسات خود را به درستی بیان کنیم و در بیشتر اوقات آنها را پنهان یا سرکوب می کنیم و به مرور زمان افکار و احساسات منفی، تبدیل به بغض و کینه و خشم و عصبانیت، دلخوری، گلایه، غر زدن و… تبدیل می شود

باید به ما یاد می دادند که در شرایط حاد و بحرانی افکار و احساسات مان را کنترل کنیم و به هم نریزیم یعنی به بلوغ عاطفی برسیم. هنگامی که به بلوغ عاطفی می رسیم

در مقابل اشتباه و خطای دیگران برخورد تند و خصمانه نداریم

برخورد هایمان انعطاف پذیر است

تحمل شنیدن انتقاد دیگران را داریم

در شکست و ناامیدی خودمان را نمی بازیم و دست و پایمان را گم نمی کنیم

حرفهای منطقی دیگران را می پذیریم

چگونه  عواطف و احساسات منفی خود را پنهان یا سرکوب می کنیم؟

اغلب ما در اثر آموزش های اشتباه، افکار و احساسات منفی و ناخوشایند خود را سرکوب کرده و یا آنها را پنهان می نماییم و بر چهره خود نقاب زده و تلاش می کنیم تا خود را راضی و خوشحال نشان دهیم و دوست داشتنی باشیم.

در یکی از جلسات مشاوره، با آقایی که کارمند یک شرکت بود گفتگو می کردم می گفت هیچکس باور نمی کند من الان اینجا باشم چون همه فکر می کنند من آدم قوی و با اعتماد به نفسی هستم و زندگی شاد و خوشحالی دارم و کسی از ناراحتی های درون من خبر ندارد.  

دلیل این نوع رفتارها به دوران کودکی و نوجوانی مان باز می گردد افکار و احساسات خود را به دلیل ترس از قضاوت شدن، ترس از تائید نشدن و.. پنهان یا سرکوب می کنیم و نشان می دهیم  زندگی خوبی داریم این شیوه از زندگی نشان می دهد ما با خودمان مهربان و صادق نیستیم وشجاعت بیان احساسات خود را به طور منطقی نداریم.

 مردان در مخفی کردن احساسات خود بسیار قوی عمل می کنند و این هم باوری است که از دوران کودکی در آنها نهادینه شده است “مرد که گریه نمی کند.

اما زنان در این مورد متفاوت عمل می کنند احساسات خود را با دیگران درمیان می گذارند و در موردش حرف می زنند ولی تمایل ندارند که بگویند احساس افسردگی و یا اضطراب دارند چون  اطرافیان و جامعه به آنان به چشم یک فرد ناتوان نگاه می کند.

چگونه با افکار واحساسات ناخوشایند خود راحت تر کنار بیاییم؟

 

هنگامی که به دلیل داشتن اضطراب، از دست دادن شغل، ورشکستگی، بیماری یا مرگ عزیزی دچار احساس غم واندوه می شوید چگونه این دوران را پشت سر

می گذارید؟

بدون شک افکار و احساسات منفی مشکلات زیادی را به ارمغان می آورند و ما تمام تلاش خود را به کار می بریم که بر افکار و احساسات منفی خود کنترل داشته باشیم. مثلا برای بهبود زندگی خود به باشگاه ورزشی رفته و ثبت نام می کنیم، یا در امور خیریه شرکت می کنیم و اوقاتی را با دوستان می گذرانیم، کتاب می خوانیم و… اگر این کارها را برای فرار از احساسات و افکار منفی انجام بدهیم راه حل مناسبی نیست چون در حال فرار از مساله ای هستیم که از آن رنج می بریم و از انجام این فعالیت ها احساس لذت نمی کنیم.

  • هنگامی که نگران و مضطرب هستید در مراسم و مناسبت ها شرکت نمی کنید و تنهایی را به حضور در جمع ها ترجیح می دهید.

سوال این است که آیا بدون دوست و داشتن روابط اجتماعی می توان به زندگی ادامه داد؟

  • یا جز کسانی هستید که در هنگام عصبانیت به خوردن رو می آورند ظاهرا از یک احساس نا خوشایند مثل عصبانیت فرار کرده و با خوردن بیش از حد، دچار اضطراب پرخوری می شوید و چاقی و به خطر افتادن سلامتی تان نتیجه چنین واکنشی است.

  • یا از غم و اندوه بوجود آمده، فرار می کنید و هر کاری را برای احساس نکردن آن انجام می دهید. فرار از غم و اندوه مثل نگه داشتن یک توپ زیر آب است شما تلاش می کنید توپ را زیر آب نگه دارید وقتی دست تان خسته شد توپ را رها می کنید و توپ روی آب می آید.

مثلا فردی را در نظر بگیرید که در حادثه رانندگی همسر و فرزندانش را از دست داده است، به طور طبیعی احساس غم و تنهایی، ترس، نا امیدی به سوی او هجوم می آورند وی برای فرار از درد غم و تنهایی دست به کارهایی می زند تا آن را فراموش کند. چنین راهکارهایی  به طور موقت جوابگو هستند به خوردن قرص های خواب آور روی می آورد هنگامی که اثر قرص از بین رفت افکار و احساسات ناخوشایند سراغ وی می آیند و دوباره وی شروع به غصه خوردن می کند.

کارهایی که برای فرار از افکار و احساسات بد و منفی انجام می دهیم  به دلیل ترسی است که داریم این در حالی است که افکار و احساسات به قوت خود در ذهن انسان باقی هستند.

  • گاهی اوقات هم خود را تسلیم افکار و احساسات بد و منفی مثل ترس، اضطراب، ناامیدی و غم واندوه می کنیم و چون خود را در مقابل آنها ناتوان می بینیم، افسردگی و اضطراب وجودمان را پر می کند و تصویر خوبی و خوشایندی از زندگی مان نداریم.

  • یا برای فراموشی از افکار و احساسات بد ومنفی، روش اجتناب را انتخاب می کنید تا خودتان را از آشفتگی های ذهنی دور کنید مثلا تا دیر وقت در محل کار خود می مانید و کارها را به نحو احسن انجام می دهید ظاهرا از طرف مافوق خود هم تائید می شوید، در این میان اتفاقی که می افتد این است که برای پیشرفت و خواسته های دیگران تلاش می کنید و نودی و رضایت آنها فراهم می شود این در حالی است که استرس و نگرانی همچنان در ذهن شما باقی است.

 

چگونه با افکار واحساسات ناخوشایند خود راحت تر کنار بیاییم؟

 

 بیان چند نکته مهم 

 افکار و احساسات از ما جدا نیستند و در درون ما وجود دارند و با روش اجتناب، ذهن ما همچنان درگیر احساسات و ناراحتی و مشکل ایجاد شده است. 

چرا که این طبیعت ذهن است برای مدتی حواس ما پرت می شود و روی کار تمرکز می کنیم و افکار مان درگیر کار می شود ولی این روش هم دوام چندانی ندارد هنگامی که کار و فعالیت تمام شد مجددا همان افکار و احساسات منفی به ذهن روی می آورند و با امواجشان ما را در خود فرو می برند. 

راهکاری برای رسیدن به خود آگاهی وشناخت درون:

قدم اول: یک دفتر تهیه کنید و در آن افکار و احساسات روزانه خود را یاد داشت کنید و ببینید هر روز برای رهایی از افکار و احساسات منفی خود چه اقداماتی را انجام می دهید به نتیجه ای که می گیرید خوب فکر کنید.

با این روش متوجه می شوید شما افکار و احساسات تان را چگونه مدیریت می کنید یا افکار و احساسات شما را مدیریت می کنند؟

چگونه با افکار واحساسات ناخوشایند خود راحت تر کنار بیاییم؟

عجله نکنید ابتدا وقت بگذارید قبل از مطالعه بخش دوم مقاله راهکار و تمرین خواسته شده را انجام دهید تا به خودآگاهی و خودشناسی برسید و ببینید از چه روش یا روش هایی برای رهایی از غم واندوه و اضطراب خود استفاده می کنید.

در بخش دوم  مقاله این مطالب را مطالعه خواهید کرد:

راهکارهای مختلفی جهت کنترل افکار و احساسات بیان می شود

یاد خواهید گرفت چگونه افکار و احساسات منفی خود را کاهش دهید تا آنها شما را تحت کنترل خود در نیاورند و به شما آسیب نزنند.

یاد می گیرید چگونه افکار و احساسات دردناک را مدیریت کرده و خود را از آنها جدا کنید و به جای فرار از افکار و احساسات منفی و دردناک نوع رابطه با آنها را تغییر دهید و زندگی را خلق کنید که ارزش زیستن داشته باشد.

لطفا نظرات خود را برایمان بنویسید.

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *