سه اشتباهی که روابط را به ناکامی می کشاند

سه اشتباهی که روابط را به ناکامی می کشاند

به این نکته مهم دقت کنید  که کنترل بیرونی و تحت فشار قرار دادن افراد در هر نقش و سمتی که باشند تا چه حد مخرب و مایه فلاکت و بدبختی انسانها می تواند باشد.

با عادت های اشتباه روابط ناخوشایتدی را تجربه خواهیم کرد.

خوبی مطالعات این است که روز به روز به درک جدیدی از دنیای اطراف و دنیای درونی مان پیدا می کنیم و این درک کمک می کند استرس و اضطراب کمتری داشته باشیم.

افزایش مهارت ها کمک می کند توانایی زیادی در نحوه ارتباط با افراد پیدا کنیم.

از شما دوست عزیز و همراه پیشاپیش از وقتی که برای مطالعه مقاله می گذارید سپاسگزاریم.

بیایید با هم بررسی کنیم با تحت فشار قرار دادن افراد و اجبار کردن چه آسیب های روحی و روانی به روابط خانوادگی، شغلی، اجتماعی ما وارد می شود.

عواقب رفتارهای کنترل کننده  موجب :

  • ناکامی و عدم موفقیت در ازدواج
  • نا کامی در روابط خانوادگی
  • ناکامی در ایجاد رابطه با فرزندان
  •   عدم کارایی افراد در محیط های سازمانی
  • عدم کارآمدی در محیط های آموزشی

 

معمولا سه عادت رایج را در روابط و ارتباطات بکار می بریم که منجر به کنترل بیرونی می شود.

با هم به این سه عادت می پردازیم.

عادت رفتاری غرغر کردن:

طرز فکر ما نوع روابط ما با دیگران را تعیین می کند.

در روابط اجتماعی به جای حال مساله و مشکل تلاش می کنیم مقصر پیدا کنیم واز نظر روانی خود را آرام کنیم

افراد به جای پیگیری و حل مسائل پدید آمده مرتب به انتقاد کردن، سرزنش و شکوه  و شکایت نزد طرف مقابل می پردازند.

چند وقت پیش پدرو مادری جهت مسائل رفتاری و ناهنجاری هایی که در فرزنداشان مشاهده میشد مراجعه نمودند.

معمولا برای حل مشکلات رفتاری باید طرفینی که دارای مشکل هستند حضور پیدا کنند در غیر اینصورت به نتیجه درستی دست پیدا نمی کنیم.

والدین مشکلات رفتاری فرزندشان را بازگو کردند و می خواستند کمک شان کنم

ابتدا باید مشکل بوجود آمده مورد ریشه یابی قرار می گرفت. با وجودیکه فرزندشان بیشتر اوقات در کنار مادر بود پدر خانواده اطلاعات بیشتری در مورد مشکلات رفتاری فرزندشان داشت.

در تمام مدتی که پدر صحبت می کرد مادر مرتبا به میان صحبت های همسرش می آمد و تلاش می کرد که پدر وفرزندشان را مقصر اصلی مشکلات پیش آمده نشان دهد.

به طوری که مجبور شدم برای استفاده بهتر از زمان و وقتی که گذاشته بودیم مجددا هدف از تشکیل این جلسه را بیان کنم و در ادامه توضیح دادم ما برای پیدا کردن مقصر اینجا جمع نشده ایم و هدف ریشه یابی مشکلات و تغییر رفتار خودتان است نه فرزندتان.

فرزند آنها از غرغر شنیدن در خانه خسته شده بود و می گفت هر کاری انجام بدهم فقط غرغر می شنوم

والدین به احساسات فرزندشان توجه نداشتند با ایراد گرفتن و غرغر کردن او را وادار به انجام کارها می کردند.

در این زمینه مقاله کلید های گفتگو با فرزندان می تواند به شما کمک کند.

والدین این نوجوان در ارتباطات با همدیگر مشکلات زیادی داشتند و در همان جلسه با هم به بگو و مگو پرداختند و اصلا یادشان رفت با چه هدفی در این جلسه تعامل و گفتگو حضور پیدا کرده اند.

با غرغر کردن و تکرار سرزنش ها، مقصر نشان دادن طرف مقابل، گلایه کردن، تهدید راهی برای حل مسائل به دست نمی آوریم.

  • غرغر کردن، عادتی است که هرکدام از ما در اثر ریز عادت ها در ارتباط با اطرافیان از خود نشان می دهیم.
  • با رفتار و عملکرد این چنینی تلاش می کنیم فرد مقابلمان را کنترل کرده و او را مجبور به تغییر رفتار نماییم.
  • غرغر کردن عادت رفتاری ناخوشایندی است که به هیچ عنوان نتیجه بخش نیست
  • غرغر کردن موجب می شود  ارتباطات عاطفی بین افراد قطع  گردد.
  • اگر می خواهید عزیز باشید هرگز غرغر نکنید.اگر از مساله ای ناراحت هستید، دلخوری دارید احساس تان را به طرف مقابل بگویید وبا او گفتگو کنید.
  • یک اشتباهی که در روابط داریم این است که همیشه فکر می کنیم طرف مقابل ما دارای حس ششم است و خودش باید از همه چیز آگاه باشد.
  • ریز عادتهای رفتاری را کم کم کنار بگذارید به جای محکوم کردن، مقصر پیدا کردن افراد را درک کنیم و دلیل انجام کارها یشان را پیدا کنیم این کار مفید تر از غرغر کردن است.

عادت رایج  سرزنش کردن 

  • سرزنش کردن به معنای متهم کردن طرف مقابلمان است یا اینکه وی را مسبب و مقصر اتفاقات پیش آمده بدانیم و او را محکوم کنیم.
  • در مشاوره هایی که با افراد در سنین مختلف دارم این عادتها اغلب ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی است و موجب عدم عزت نفس در افراد می شود.
  • سرزنش کردن یک کار بیهوده در روابط است و موجب تحقیر فرد می شود و غرور افراد لطمه می بیند.
  • سرزنش کردن باعث رنجش افراد می شود وحس ارزشمندی افراد پایین می آورد.
  • اگر می خواهید دیگران شما را دوست داشته باشند خیلی سر به سر افراد نگذارید و آنها را موردسرزنش قرار ندهید.

 رفتارهایی که موجب عدم موفقیت در روابط می شود

  • همه می خواهیم که آدمهای اطراف ما، ؛آنطوری که ما دوست داریم رفتار و عمل کنند.
  • با انتخاب رفتارهای کنترل کننده قصد داریم در دیگران تغییر ایجاد کرده و موجب رشد و پیشرفت آنها شویم غافل از آنکه همه انسانها دارای نیازهای روحی و روانی و دارای احساسات وغرور هستند
  •  تلاش می کنیم به جای تغییر دادن رفتارهای خودمان به تغییر رفتار دیگران بپردازیم.
  • فقط در مورد خواسته های خودمان صحبت می کنیم و به خواست های طرف مقابل توجه نداریم.

چنین عملکردی  روابط ما با اطرافیان را در معرض آسیب قرار می دهد و احساس ناامنی و عدم تفاهم در ذهن مان شکل می گیرد.

عادت رفتاری گلایه و شکایت

زمانی که از رابطه ای یا رفتاری سرخورده و ناراحت می شویم انتظارات مان را به صورت گله و شکایت بیان می کنیم.

بسیاری از روابط ناکام عاطفی و خانوادگی ریشه در گله و شکایت دارد چرا که بیش از اندازه از همدیگر انتظار داریم.

روزی یکی از دوستانم  جمله ای را بیان کرد که بسیار روی من تاثیر گذاشت. آن جمله این بود که اگر انسانها این همه از هم انتظار نداشتند نکته ای عمیق در همین چند کلمه نهفته است ولی اغلب به خاطر سادگی کلمات و رفتارها از کنارشان می گذریم و به آن فکر نمی کنیم .

همین نکات ساده ولی عمیق، می تواند موجب تفکر ما شود می تواند تحولی در ما ایجاد کند.

عصبانیت موجب گله و شکایت ما از دیگران می شود از خودمان سوال کنیم به جای گلایه و شکایت بهترین کاری که می توانم انجام دهم چیست؟

اگر غرغر کردن، سرزنش کردن، گلایه و شکایت را در رفتار خودمان متوقف کنیم

نشاط و شادمانی و ارتباطات درست و مطلوب را به زندگی مان دعوت کرده ایم

عشق و محبت و دوستی و توجه به نیازها و احساسات دیگران روابط مطلوب و سازنده را در زندگی ما به ارمغان خواهد آورد

سه اشتباهی که روابط را به ناکامی می کشاند

موضوعی مهم که نود درصد مردم آن را نادیده می گیرند

  • دقت کنیم این سه عادت رفتاری را که تا به اینجا مشغول مطالعه آن بودید در مکالمات و گفتگوهای خانوادگی و عاطفی و یا سازمانی آنها را بکار نبریم.
  • تلاش کنیم مسائل و مشکلات را از دید دیگران و زاویه دید آنها و خودمان ببینیم داشتن چنین دیدگاهی راز و رمز موفقیت است.
  • دیگران را با معیارهای خودمان ارزیابی نکنیم.
  • جنبه های مثبت شخصیت و رفتار و عملکرد دیگران را ببینیم وبیان کنیم.
  • پیشنهاد می کنم در دفتر یادداشتی و یا در wunderlist  موبایل خود نکات کلیدی را بنویسید و هر روز مرور کنید.
  • پیشرفت ها و اشتباهات خود به مدت یک هفته مورد ارزیابی قرار دهید
  • چه درسی برای توسعه روابط خود آموختید

دانلود نسخه اندروید اپلیکیشن  wunderlist

دانلود نسخه IOS اپلیکیشن  wunderlist

این مصیبت بزرگی است که در روابطمان به داشتن خانه ای راحت، داشتن وسایل راحتی و آسایش فکر می کنیم و برای بدست آوردن آنها نهایت تلاش خود را به کار می بریم ولی برای داشتن ارتباطات مفید و موثر کاری نکنیم.

قدرت کلمات و واژه ها را دست کم نگیریم و با گفتگوهای سازنده به حل مشکلات و مسائل زندگی بپردازیم.

 مقاله عادت های رفتاری مخرب و کنترل گر دیگری  را مطالعه نمایید

تا بتوانید  احساس خوب و خوشایند ارتباطات موثر را درک کنید. 

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *