اگراین کارها را انجام ندهید همیشه بی حوصله اید

اگراین کارها را انجام ندهید همیشه بی حوصله اید

چگونه بی حوصلگی سراغ مان می آید و راه حل رفع بی حوصلگی چیست؟

از چه راههایی می توان بر بی حوصلگی غلبه کرد؟

در این مقاله سعی می کنیم به شما کمک کنیم تا راهی برای رهایی و غلبه بر بی حوصلگی خود پیدا کنید.

حتما گاهی اوقات با خودتان فکر می کنید این همه درس خواندم، دانشگاه رفتم و مدرک های مختلف گرفتم، کار و فعالیت می کنم، باز یک وقت هایی بی حوصلگی سراغ ام میاد و خسته و کلافه می شوم.

بی حوصلگی یکی از مشکلات عصر ماست.

در گذشته نیاکان ما بیشتر وقت خود را برای به دست آوردن خوراک، تهیه پوشاک و ساختن سرپناه صرف می کردند به همین دلیل دچار بی حوصلگی نمی شدند.

اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، افراد بیشتر در معرض بی حوصلگی و بی انگیزگی قرار دارند.

در این مقاله:
  • ابتدا علت های بی حوصلگی را با هم بررسی می کنیم.
  • سپس راهکارها و ترفند های مهمی که در تمام دنیا برای غلبه بر بی حوصلگی استفاده می شود را با هم مرور می کنیم.
  • با انجام تکنیک ها قادر خواهید بود بر بی حوصلگی خود غلبه کنید.
  • لطفا خودکار و برگه ای کنارتان قرار دهید و هر کجا لازم بود یادداشت برداری کنید.

همه انسانها از هر رنگ و نژادی و هر کشوری هر از چند گاهی دچار بی حوصلگی می شوند.

اگر برای رهایی از آن اقدامی نکنیم ممکن است دست به کارهایی بزنیم که سرانجام خوشی ندارد.

علائمی که نشان دهنده بی حوصلگی است

  • وقتی صبح از خواب بیدار می شوید و انگیزه ای برای رفتن به سر کار خود را ندارید یعنی دچار بی حوصلگی شده اید.
  • هنگامی که انجام کارهایی مثل ورزش کردن، یاد گرفتن زبان و خواستگاری رفتن، مهارتی رو یاد گرفتن را به بعد موکول می کنید یعنی  انگیزه و حوصله انجام کارها را ندارید.
  • یا خیلی از اوقات کاری را با شور و شوق فراوان شروع می کنید و پس از مدتی انجام آن کار برایتان خسته کننده می شود و حوصله دنبال کردن آن را ندارید و از آن لذت نمی برید.
  • یا وسیله ای را تهیه می کنیم و بعد از مدتی از آن دلزده شده و هنگام استفاده از آن رضایت نداریم.
  • یکی از ویژگی های انسانها تنوع طلبی است اگر آن را تحت کنترل در نیاوریم و برایش محدودیت ایجاد نکنیم به مرور دچار دور باطلی می شویم و هرگز از زندگی لذت نمی بریم و بی حوصلگی گریبان مان را می گیرد.

بنابراین افراد تنوع طلب و کسانی که دنبال هیجان هستند بیش از دیگران دچار بی حوصلگی می شوند.

ساده ترین تعریفی که می توان از بی حوصلگی داشت

هر موقع احساس با عقل منطقی تضاد داشته باشد ما دچار بی حوصلگی می شویم.

مثلا دوستی پیشنهاد می کند به اتفاق برای دیدن فیلمی به سینما برویم یا در پارک قدم بزنیم، بلافاصله بعد از شنیدن پیشنهاد او، پاسخ ما منفی است و به او می گوییم من حوصله ندارم در اینجا احساس می گوید برو شاد و خوشحال می شوی و عقل می گوید مگر قرار است در آنجا چه اتفاقی بیفتد؟

پس تناقض بین قلب و مغز بی حوصلگی را به همراه می آورد.

محققان حوزه روان شناسی بیان می کنند هر زمان که انگیزه انجام کارها را ندارید و از آن لذت نمی برید یعنی دچار بی حوصلگی شده اید.

بی حوصلگی گاهی دائمی و گاهی کوتاه مدت است.

حالا علت های رایج بی حوصلگی را با هم مرور می کنیم.

اگراین کارها را انجام ندهید همیشه بی حوصله اید

 

علت های رایج بی حوصلگی

بی حوصلگی برای هر فردی پیش می آید فرقی نمی کند در چه رشته ای درس خوانده اید، چه شغلی دارید و کجا زندگی می کنید، بررسی کنید کدامیک از این موارد بالا در شما صدق می کند دانستن این موضوع کمک می کند راحت تر دلیل یا دلایل بی حوصلگی خود را پیدا کنید.

  • نداشتن شغل دلخواه: موجب می شود هر روز با بی حوصلگی در سر کار خود حاضر شوید. مطالعه زندگی افراد پولدار و موفق جهان نشان می دهد آنها از شغلی که داشته اند لذت می برده اند.
  • مشکلات و مسائل ناخوشایند: که برای ما اتفاق می افتد مثل قبول نشدن در کنکور، مصاحبه های استخدامی، از دست دادن عزیزی، ورشکستگی، باعث می شود دچار استرس شده و بی حوصله شویم.

بنا براین داشتن استرس یکی از دلایل بی حوصلگی می تواند باشد.

  •  تغذیه مناسب و خواب کافی: بدن انسان مانند دستگاهی است که هر روز باید از آن مراقبت کرد.
    • همانطور که برای مراقبت از ماشین خود به سوخت مناسب و روغن و باطری وموتور و… نیاز داریم، برای مراقبت از بدن نیز به تغذیه مناسب و خواب کافی نیاز داریم.
    • خواب و تغذیه نامناسب ما را دچار بی حوصلگی می کند هر فرد باید ساعت خواب سن و سال خود را پیدا کند .
    • مثلا خانم ها نسبت به آقایان به خواب بیشتری نیاز دارند و بهترین ساعت خواب ده شب و بیداری در ساعت چهار صبح توصیه می شود.
  • خوردن غذاهای تکراری و پر چرب یا کم چرب: که مناسب سن و سال مان نباشد ما را دچار تشویش و نگرانی می کند.
  •  روابط نا مطلوب: از دلایل مهم بی حوصلگی به شمار می آید.
    • داشتن چنین روابطی که به صورت عادت در آمده است و طرفین همدیگر را دوست ندارند و فقط یکدیگر را تحمل می کنند به مرور موجب بی حوصلگی شده و انگیزه ای برای انجام کارها نخواهیم داشت.
    • هنگامی که از نظر تحصیلات،طبقه اجتماعی،دیدگاه فکری،نگرش، باورها با شریک عاطفی خود سنخیتی ندارید در صورتی که این رابطه را ادامه دهید خشم وعصبانیت، تنهایی، استرس و درگیرهای ذهنی موجب بی حوصلگی تان می شود.
  •  نگرش منفی: دلیل بعدی بی حوصلگی است افراد بدبین و منفی نگر به مرور زمان دچار افسردگی می شوند چرا که با احساس بدبینی روابط مطلوب خود را از دست می دهند.
    • بدبینی باعث خواب نامطلوب می شود و ذهن بر ما مسلط می گردد.
    • داشتن نگرش منفی و بدبینی به مرور زمان افسردگی در فرد شکل می گیرد
  • خواندن اتفاقات نا خوشایند و حوادث ناگوار و تلخ: یا دیدن فیلم هایی که تلخی های زندگی و مرگ و میرها را به نمایش می گذارند به مرور زمان دچار بی انگیزگی و بی حوصلگی می شویم.
  • نداشتن هدف:  افرادی که هدفی را در زندگی دنبال نمی کنند و نمی دانند به دنبال چه چیزی هستند بی حوصله و بی انگیزه هستند.
  • بی استعداد و کم هوش دانستن خود: این در حالی است که انسان بی استعداد و کم هوش نداریم و هر فردی توانایی ها و توانمندی های خاص خودش را دارد بی استعداد دانستن خود به دلیل باورهای منفی است که در ذهن خود پرورش داده ایم.

نظر محققان و روان شناسان در ایران این است که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افرادی که هدفی را دنبال نمی کنند جز افراد بی حوصله جامعه هستند.

تفاوت بین آرزو و هدف در چیست؟

ما برای رسیدن به آرزوها یمان کاری انجام نمی دهیم و منتظر گذر زمان هستیم.

ولی برای رسیدن به اهداف تلاش می کنیم و هر روز قدمی کوچک برای رسیدن به آنها بر می داریم چه بسا شکست را تجربه کنیم باز دست از تلاش بر نمی داریم تا به اهداف خود برسیم.

تفاوت دیگر آرزو با هدف این است که اهداف تغییر نمی کنند اما آرزوها به مرور زمان تغییر می کنند.

مثلا آرزو داریم جهانی پر از صلح و بدون جنگ داشته باشیم آیا برای رسیدن به آن تلاش می کنیم کار و زندگی خود را کنار می گذاریم؟

رعایت نکاتی فوق العاده که بی حوصلگی را از شما دور می کند

روش اول

بی حوصلگی گاهی سراغ همه می آید اما نکته مهم این است که بی حوصلگی قابل حل است این چند روش در دنیا  توسط روان شناسان توصیه می شود.

  • علاقمندی تان را پیدا کرده و آنها را دنبال کنید مثل یاد گرفتن یک ساز، کتاب خواندن، ماهیگیری، شعر گفتن، پختن غذاهای خوشمزه، نقاشی کشیدن، مجسمه سازی ویا انجام هر کاری که به آن علاقه دارید کمک می کند کم کم از بی حوصلگی در بیایید.
    • دنبال کردن علاقه مندی ها در انسان انرژی و اشتیاق ایجاد می کند.
  • اگر لازم است تنوعی در زندگی تان ایجاد کنید، ایجاد تنوع در زندگی به شما کمک می کند.
    • مثلا دکور اتاق تان را عوض کنید
    • مسیر رفت و آمد روزانه تان را تغییر دهید
    • شغلتان را عوض کنید
    • رشته دانشگاهی خود را تغییر دهید
    • وسیله ای که با آن کار می کنید را تغییر دهید،
  • روی کارهایی که برایتان اولویت زیادی دارد تمرکز کنید
    • همین الان کاغذ و قلمی بردارید و ده کار مهم تان را بنویسید یک یا دو کاری که برای شما الویت بیشتری دارد از میان آنها انتخاب کنید و هر روز قدم های کوچکی بردارید با این کار اشتیاق شما هر روز بیشتر می شود.

اگراین کارها را انجام ندهید همیشه بی حوصله اید

  • ذهن تان را فیلتر کنید که به چیزهای بی اهمیت که باعث ناراحتی تان می شود فکر نکند.
  • استعدادهای درونی تان را پیدا کرده و کارهایی که موجب شادمانی تان می شود را دنبال کنید.
  • ذهن تان را متوجه لحظه حال کنید.
    • هر روز ده دقیقه به یک گل یا انگشت سبابه خود با دقت تمام نگاه کنید و جزئیات آن را بررسی کنید
    • با این کار ذهن خود را پرورش می دهید که به گذشته تلخ و یا به آینده نامعلوم فکر نکند چرا که فکر کردن به گذشته و آینده ایجاد استرس و اضطراب می کند.
  • گرفتن دوش آب سرد و بعد انجام مدیتیشن و توجه به دم و بازدم خود برای رفع خستگی و رهایی از بی حوصلگی بسیار موثر است

انجام مدیتیشن برای رهایی از خستگی و بی حوصلگی :

 

روش دومی که در تمام دنیا برای رفع بی حوصلگی از آن استفاده می کنند

هدفی را انتخاب کرده و به آن ایمان داشته باشید هدفی که مختص شماست و آن را برای خود می دانید.

در واقع سهم شماست. ببینید چه چیزی بیشترین اهمیت را برایتان دارد

برای رسیدن به اهدافتان آموزش ببینید، که چگونه اهداف را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید تا به آنها برسید،

انتخاب یک مربی توسعه فردی و رشد شخصی که به شما در این زمینه کمک کند.

روش سوم الگوبرداری

همانطور که کودکان از والدین شان یاد می گیرند شما هم  یک نفر را پیدا کرده و از وی الگو برداری کنید.

الگو برداری بهینه از کسانی که هدف هایشان با شما مشترک است تا به اهداف تان برسید.

روش چهارم تغذیه ذهنی و ایجاد عادات مثبت

اگر هر روز مرغ بخورید بعد از چند روز خواهید گفت شبیه مرغ شدم .

اگر هرروز سفر کنید به سفر کردن عادت می کنید، هر کاری که مرتبا انجام بدهید به صورت عادت در می آید مثلا کتاب بخوانید، کتابهای خوب را انتخاب و آنها را مطالعه نمایید.

  •  در طی روز چه کارهایی را انجام می دهید؟
  • چه کتابهایی را مطالعه می کنید؟
  • تغذیه ذهنی منحصر بفرد شما چیست؟
  • آیا گوش کردن به موسیقی برایتان مفید است؟
  • در حال آموزش کدام زبان خارجی هستید؟

پس از مدتی به کاری که هر روز انجام می دهید عادت کرده و ذهن شما تغذیه می شود.

روش چهارم تصویر سازی ذهنی:

اگر با مشکلی روبرو شدید به مشکل فکر نکنید بلکه به راه حل ها فکر کنید.

تصور کردن مثل این است که آرزو هایمان را رنگ آمیزی می کنیم ،تحقیقات می گوید فقط ۳ درصد آدمها آرزوهای خود را به تصویر می کشند.

همین الان تصور کنید به اهداف تان رسیده اید اقدام بعدی شما چیست و قرار است چه کار دیگری را انجام دهید.

در جهان هر چیزی دوبار خلق می شود ابتدا در ذهن و بعدا در عالم واقعیت

هر زمان که دچار بی حوصلگی شدید مجددا مقاله را بخوانید و تمرینات آن را انجام دهید

 

لطفا نظرات خود را برایمان بنویسید.

مشاور| سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی | فعال در زمینه حقوق شهروندی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *