اضطراب اجتماعی یا جمع هراسی چیست؟

اضطراب اجتماعی یا جمع هراسی چیست؟

“اضطراب اجتماعی یا جمع هراسی چیست؟”  در اینجا به سوالات تعدادی از دوستان که در مورد جمع گریزی و گوشه گیری مطرح کرده اند پاسخ میدهم

  • اضطراب اجتماعی یا جمع هراسی چیست؟
  • در چه مواقعی دچار اضطراب اجتماعی می شویم
  • آیا فرزند من دچار اضطراب اجتماعی است؟
  • اگر افکار منفی و اضطراب اجتماعی کنترل نشوند آسیب بسیار جدی به جسم و روان وارد می سازند
  • برای مقابله با اضطراب و استرس و ترس و هراس از جمع چه تکنیک هایی وجود دارد؟
  • تکنیکی رو به شما آموزش می دهم تا در موقع لازم بتوانید بر اضطراب خود غلبه کنید

اضطراب اجتماعی چیست؟

اضطراب رویدادی است که موقع خطر در ذهن و بدن اعلام خطر می کند

در چنین حالتی فشار خون به سمت اندام بدن سرازیر می شود

بدن آماده ی فرار یا جنگ کردن می شود

مکانیزم دفاعی که در مغز انسان وجود دارد

این ترس و هراس ممکن است ناشی از تاریکی، محیط های ناشناخته باشد

خود به خود ذهن انسان تیزحس تر می شود

آلارم زنگ و احساس خطر را به صدا در می آورد.

به رفتار اشتباهی که والدین در مورد کودک یا نوجوان خجالتی و مضطرب خود انجام می دهند اشاره می کنم

والدین بدون داشتن دانش یا اطلاعاتی فرزندشان را وادار می کنند تا به زور در جمع ها حاضر شود

به خیال خودشان با تحت فشار قرار دادن نوجوان به کم رنگ شدن خجولی اش کمک می کنند

این نکته بسیار مهم است اضطراب اجتماعی درجات مختلفی دارد گاهی ممکن است شدید باشد

در چنین حالتی روی تعاملات اجتماعی فرد تاثیر می گذارد و زندگی اش را مختل می سازد

فردی که دچار اضطراب اجتماعی است به هنگام وارد شدن به جمع ها گوشه گیر و منزوی است

تجربه ای که در دوران مدرسه یا دانشگاه یا در موقعیت های سازمانی و اداری در ذهن خود داریم

کودک یا نوجوانی که دارای چنین ترسی است، حاضر به انجام کاری نیست

مثلا در جمع تصمیم می گیرند یک بازی انجام دهند در چنین موقعیتی، نوجوان حاضر به انجام بازی نیست

چنین رفتاری را اضطراب عملکردی می نامند.

 

محصول تقویت اعتماد به نفس در این زمینه می تواند به شما کمک کند کلیک کنید

به چه دلایلی دچار اضطراب اجتماعی می شویم

عواملی که در ایجاد اضطراب اجتماعی بسیار اثر گذارند:

  • ترس از مورد قضاوت و داوری قرار گرفتن
  • ترس از تائید نشدن
  • ترس از مقایسه شدن
  • ترس از تحقیر و سرزنش
  • ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن

این ترس ها اغلب ریشه در پایین بودن عزت نفس فرد دارد چرا که فکر می کند به اندازه ی کافی خوب و دوست داشتنی نیست

مدام در درون خودش را مورد سرزنش قرار می دهد

مثلا چقدر من احمقانه رفتار می کنم و…..

توی زندگی قادر نیستم یک کار درست رو انجام بدهم و……

با چنین افکار درونی منفی فرد به تدریج از حضور در جمع ها فاصله می گیرد و به نوعی در خود فرو می رود

آغاز شروع افسردگی و منزوی شدن از همین افکار درونی شکل می گیرد

در شکل گیری این افکار عواملی چون ژن ها و وراثت، رفتار والدین و نگران بودن همیشگی شان و مربیان، نادیده گرفتن کودک و چگونگی محیط رشد فرد تاثیر گذار است

کودک با قرار گرفتن در محیط های نامناسب رشدی نقش یک قربانی بازی می کند

به همین دلیل  ممکن است کودک مورد سوء استفاده قرار بگیرد

والدینی که کنترل گر هستند و مدام فرزند خود را با همسالانش مقایسه می کنند

کودکانی که بیش از حد به مادر وابسته هستند بیشتر در معرض اضطراب اجتماعی قرار می گیرند

اینها عواملی هستند که اعتماد به نفس و عزت نفس را در فرد کاهش می دهد و در نهایت به او آسیب جدی می رساند

 

آیا اضطراب اجتماعی قابل تشخیص هست؟

اضطراب اجتماعی از معمولی ترین اختلالات رفتاری است

فردی که دچار این اختلال می شود اغلب عصبی و نگران است

در مورد اینکه دیگران در مورد او چه می گویند و چه فکر می کنند ذهنش در گیر است

این افراد در اغلب موارد خجالتی هستند و مدام از جمع ها فرار می کنند تا در موقعیت خاص و ناشناخته قرار نگیرند

مثلا اگر قرار باشد فرد در موقعیتی جدید قرار بگیرد مثلا سخنرانی کند یا کنفرانسی را اجرا نماید

از چند هفته قبل ذهن اش درگیر موضوع می شود و دچار تشویش و اضطراب می گردد.

افکار و خود گویی های منفی در ذهن او فعال می شوند

فرد مدام نگران و ناراحت اتفاقاتی است که هنوز رخ نداده است

همین افکار و دلشوره و نگرانی به طرز قابل توجهی اعتماد به نفس او را کاهش می دهند

اضطراب اجتماعی و کنترل آن نیاز به مهارت آموزی دارد

در کتاب داخل یک اتوبوس شلوغ تکنیک ها و راههای مختلفی  برای مدیریت ذهن و کنترل اضطراب بیان شده است کلیک کنید

 

فیلسوف بزرگ فرانسوی مونتین می گوید: زندگی من سرشار از نگون بختی ها و بداقبالی های وحشتناکی است که اغلب اتفاق نیفتاد

علائم اضطراب اجتماعی را بیشتر بشناسیم

  • در موقعیت های جدید و ناشناخته فرد ارتباط چشمی با مخاطبان بر قرار نمی کند
  • هنگام صحبت کردن در جمع ها اعتماد به نفس لازم را ندارد بنابر این
  • هنگام احساس ترس و اضطراب فیزیولوژی بدن تغییر می کند فرد مضطرب چون از قضاوت دیگران می ترسد
  • دست و پایش می لرزد،
  • عرق می کند،
  • ممکن است حالت تهوع به او دست دهد
  • ناراحتی های گوارشی مثل معده درد
  • تپش قلب و سرخ شدن چهره
  • سرد شدن دست و پاها

افکار منفی اگر کنترل نشوند به جسم و روان ما آسیب وارد می کنند

سیستم ایمنی بدن در هنگام ترس تحت تاثیر فکر و روان ما قرار می گیرد

هنگامی که ترس در ذهن ما قوی می شود از نزدیک شدن به موقعیت وحشت داریم

احساس ناخوشایندی وجودمان را در بر می گیرد.

دوری و اجتناب از آن موقعیت تمام فکر ما را به خود اختصاص می دهد

ضمنا تشخیص اضطراب اجتماعی در بزرگسالان راحت تر از کودکان می باشد

چرا که بزرگسالان هنگام قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی تلاش می کنند

خود را از محیط ناشناخته و جدید دور کنند

به طور طبیعی هنگامی که در موقعیت های اجتماعی قرار می گیریم احساس اضطراب داریم

در صورتی که این اضطراب به طور مدام در ما ایجاد شود نشان دهنده ی وجود مشکل هست

این مشکل زندگی را از جنبه های مختلف مانند تحصیل، مصاحبه های کاری، کلاس های دانشگاهی و.. تحت تاثیر قرار دهد

مهارتهای ارتباطی بر روی ژن های ما کد نویسی نشده اند و همه ی ما نیاز به آموزش داریم

راه چاره برای کنترل اضطراب اجتماعی چیست؟

در اینجا یک تکنیک مفید را آموزش می دهم

این تکنیک کمک می کند تا حد زیادی بر ترس و اضطراب خود غلبه کنید

در مقابل آئینه بایستید و خودتان را در آن شرایط مثلا جلسه ی دفاعیه یا جلسه ی سخنرانی ببینید

این تمرین مثل اجرا کردن یک نمایش است که به آن یعنی همانند سازی کردن می گویند

سپس از اعضای خانواده ی خود بخواهید به سخنرانی شما گوش کنند

اگر پس از مدت زمانی حواس آنها پرت شد و یا حرفی زدند

از بی توجهی اطرافیان ناراحت نشوید و به کار خود ادامه دهید.

از آنجا که هدفی را دنبال می کنید تمرین خود را انجام دهید

حتی بررسی کنید در جمع ممکن است چه سوالاتی از شما پرسیده شود

مواجه شدن با ترس ها از جمله اقدامات عملی است که می تواند کمک کننده باشد

البته انتظار نداشته باشید با انجام تمرین به یکباره ترس و اضطراب از شما دور شود

این جمله را تکرار کنید  “من کار خوب خودم را انجام می دهم در این میان ممکن است تعدادی از کار من خوششان نیاید و این طبیعی است”

  خود گویی های منفی ذهن تان را کنترل کنید

بپذیرید که هر انسانی به طور طبیعی دارای نقاط قوت و نقاط ضعف است

انسان کامل و منحصرد به فرد وجود ندارد خودتان را همانطور که هستید بپذیرید

فکر کردن به ضعف های خود و یا باورهای منفی که در ذهن دارید

مثل این است که مغز و ذهن خود را با آنها تغذیه می کنید

اگر ضعفی را در خود احساس می کنید روی خودتان سرمایه گذاری کنید و آموزش ببینید، کتاب بخوانید

 

انجام  راهکارهایی که در کتاب داخل یک اتوبوس شلوغ، آورده شده است کمک می کند تا از شر افکار و خود گویی های منفی رها شوید

 

زندگی مجموعه ای از فرصت هاست که به شما امکان می دهد تغییر ذهنی را در خود ایجاد کنید

با سپاس از شما که تا پایان “مقاله اضطراب اجتماعی یا جمع هراسی چیست؟”  با من همراه بودید

برای هماهنگی دریافت مشاوره و برگزاری آموزش، با شماره ۰۹۲۲۰۵۷۲۹۸۰ از طریق واتس آپ پیام بگذارید

در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشود.

مشاور | سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *