تکنیکی مهم برای شاد کردن کودک درون

تکنیکی مهم برای شاد کردن کودک درون

تکنیکی مهم برای شاد کردن کودک درون

اگر از درون شاد نیستید این موضوع مهم میتواند دلایل مختلفی داشته باشد 

اغلب افرادی که در دوران کودکی از محیطی حمایت کننده و شاد برخوردار نبوده اند،

به طور معمول در بزرگسالی از چیزی لذت نمی برند و از درون شادی را تجربه نمی کنند.

در این درس با شخصیت های درونی مان آشنا شده و بررسی می کنیم که این سه شخصیت چگونه بر ما مسلط می شوند؟ 

چگونه می توانیم خوشحالی درونی را به خودمان هدیه بدهیم؟ 

چگونه در زندگی تعادل ایجاد کنیم؟

لطفا تا پایان همراه من باشید تا شناخت بیشتری از عملکرد ذهن تان داشته باشید. 

با مراجعه به پرسش نامه ی تله ی رها شدگی و پر کردن آن متوجه می شوید گرفتار این تله ی روانی هستید یا نه 

چه  ذهنیتی نسبت به خودتان دارید؟

چه دیدگاهی نسبت به جهان هستی دارید؟

پاسخی که به این سوال مهم می دهید، بسیار مهم است

 ذهنیت ها نقش هایی هستند که از طریق آنها به خودمان و جهان هستی نگاه می کنیم

اگر از درون حس خوشحالی ندارید و خوش هایتان ناپایدار است،

می بایست به ذهنیت و شادی های سرکوب شده ی دوران کودکی تان باز گردید.

شادی های سرکوب شده ی دوران کودکی موجب شده اند تا در بزرگسالی از داشته هایتان لذت نبرید. 

 این نکته ی مهم را بدانیم که داشتن روحیه ی شاد، بازی و  سرگرمی بخش جدایی ناپذیر زندگی است، 

نباز به شادی و یرگرمی در طرح واره درمانی و تئوری انتخاب مطرح شده است. 

آقای “مارتین سلیگمن”  در این مورد جمله عمیقی دارد وی می گوید:

 زمانی که خلق و خوی شادی بر شما حاکم می شود ، آنوقت خلاقیت در ذهن تان شکل می گیرد،

همه ی ما به خلاقیت و زندگی خلاقانه نیازمند هستیم چرا که خلاقیت گره گشای زندگی است.

مطلبی در مورد نداشتن حس رضایت در زندگی

در روان انسان چند نفر زندگی می کند؟

 روان هر انسانی از سه بخش تشکیل شده است. یعنی در وجود هر انسانی سه “من” یا سه نفر زندگی می کنند.

من کودک: کارهای بچه گانه و کودکانه ی انسان نشانه ی فعالیت قدرت درون اوست که هم جنبه ی مثبت و هم جنبه ی منفی دارد 

هر زمان که دوست داریم فورا به هر آنچه می خواهیم دست پیدا کنیم، نتیجه ی قدرت کودک درون مان است.

کودک موچودی خودخواه است و رشد اجتماعی اش در سطح پایینی قرار دارد . 

اما همین کودک ویژگی مثبتی چون کنجکاوی، یادگیری را دارد و از همه مهم تر شادی و نشاط و ابراز احساسات در او موج میزند

کودکی که مدام تنبیه جسمی یا روانی شده است، کودکی است که روان آسیب دیده ای دارد  

این آسیب ها با توجه به گفتار و رفتار و عملکرد بزرگ ترها صورت می گیرد مثلا 

 کودک یک نقاشی کشیده است که از نظر خودش کارش بسیار عالی است ، نقاشی را به مادرش نشان می دهد، 

مادر با بی اعتنایی به او می گوید: اینکه چیزی نیست، اصلا قشنگ نیست، تکرار این نوع از رفتارها به مرور موجب می شود،

 کودک سرخورده شده و در بزرگسالی حس خوبی نسبت به خودش و کارهایی که انجام می دهد، ندارد

پس زمانی که اطرافیان مدام توی ذوق ما می زنند ، کارهای ما را مسخره می کنند، ما را با دیگران مقایسه می کنند،

تحقیر میشویم در بزرگسالی شادی گریز ی هم در ما بیشتر می شود.

 چگونه می توان تفریح کرد؟

 ویژگی “والد تنبیه گر” چیست؟

هر زمان که از درون خود را سرزنش می کنید و خودتان را باور ندارید این بدین معناست که والد تنبیه گر درون تان فعال است. 

والد تنبیه گر از کودک رها شده ی درون مدام ایراد می گیرد و با او رفتار خصمانه ای دارد.

کودک رها شده تمثیل شخصی است که گرفتار ذهنیت ترس و نگرانی است و خاطرات دوران کودکی اش را از یاد نبرده است. 

صداهای درونی یا همان والد تنبیه گر موجب خشم و عصبانیت ما می شوند آنوقت احساس خوبی نسبت به خودمان نداریم

اگر در ذهن تان “والد تنبیه گر” فعال است

 اجازه ندهید ادامه پیدا کند در غیر اینصورت ضعف های شخصیتی از نسلی به نسل دیگر ادامه پیدا می کنند. 

 الان موقعیت خوبی است که روی ذهنیت ناسالم خود تجدید نظر کنید.

 می توانید با انجام کارهای ساده اما اثرگذار، خلق و خوی خودتان را شاد نگه دارید و شادی را به دیگران نیز منتقل کنید. 

 با شناخت ضعف های خودتان، پذیرفتن و ترمیم آنها می توانید سرنوشت خودتان را به دست بگیرید

اگر جر افرادی هستید که مدام استرس و اضطراب دارید و عصبی می شوید بدانید،

در تله های روانی والد تنبیه گر و کودک رها شده گرفتار هستید و این گرفتاری باعث می شود ذهنیت منفی نسبت به خودتان داشته باشید

با تسلط بر والد تنبیه گر درون توانایی دستیابی به جنبه ی خلاق و شاد کودکی را پیدا می کنید.

فرد سالم و متعادل کسی است که کودک درونش را شاد نگه می دارد و اجازه نمی دهد ذهنش او را کنترل کند.

چگونه ذهنیت درون مان را شاد نگه داریم ؟

 هنگامی که از درون گرفتار خود تحقیری هستید و این حس مخرب شما را  دچار ذهنیت ناسالم می کند. 

 در این درس   راهکاری را ارائه کرده ام که کمک می کند به ذهنیت سالمی دست پیدا کنید.

 ذهنیت سالم بر به شما اجازه می دهد مسئولیت زندگی تان را به دست بگیرید و از زندگی لذت ببرید 

برای لذت بردن و حفظ تعادل در زندگی می بایست با کودک درون خود آشتی کنید و رابطه ی خوبی با خودتان برقرار نمایید،

برای لحظاتی چشمان خود را ببندید و یکی از خاطرات خوب و شیرین دوران کودکی تان را به یاد بیاورید

حالا از خودتان سوال کنید در این خاطره چه چیزی من را خوشحال کرد؟

وقتی خاطرات خوش دوران کودکی را در ذهن یادآوری می کنید،

یک پل بین موقعیتی که الان دارید با حس خوشایندی که در قدیم داشته اید ایجاد کرده اید.

مثلا من فکر می کنم کسی من را دوست ندارد و من دوست داشتنی نیستم فکر کردن به آن من را غمگین می کند

با این تصویر سازی ذهنی بین روزهای خوشی که داشتم و موقعیتی که الان دارم، پل ارتباطی برقرار می کنم

این پل عاطفی موجب خلاقیت در وجود من می شود. 

حالا  فکر می کنم و از خودم سوال می کنم انجام چه کارهایی من را خوشحال می کند؟

یاد گیری بیشتر در باره ی ذهنیت کودک شاد درون و پرورش آن حس رضایت و امنیت و تاب آوری، اطمینان به خود را در وجودتان قوی میسازد.

با این تمرین حس درونی تان را تغییر بدهید

برای انجام این تمرین به مکان ساکتی بروید که حواس پرت کن ها اطراف تان نباشند و برای لحظاتی چشمان تان را ببندید

بدن تان را ریلکس کنید. آرام نفس عمیق بکشید، دم و بازدم . هنگام نفس کشیدن روی نفس هایتان تمرکز کنید 

حالا خاطراتی را به یاد بیاورید که در آن حس خوب داشتید.  مثل

خاطرات عید نوروز، دید و بازدید های روز های عید، دوره همی هایی که با بچه های همسن و سال خود بازی می کردید، 

آنجا اقوام حضور داشتند مثل عمو، دایی، خاله، عمه و… یا

خاطرات مربوط به یک مسافرت که به شما خوش گذشته است، لطفا خاطره را در ذهن تان مجسم کنید

شاید این سوال به ذهن تان خطور کند انجام این کار چه کمکی به من می کند؟

هنگامی که خاطرات مثبت را در ذهن تان یادآوری می کنید، احساس تان تغییر می کند و همین احساس خوب و خوشایند کمک می کند به سمت و سوی شادی بروید 

پس تمرین تصویر سازی ذهنی این درس ، تکنیکی مهم برای شاد کردن کودک درون است.

همه به دنبال خوشبختی در زندگی هستند اما چگونه؟

چگونه در زندگی تعادل ایجاد کنیم؟

گاهی در زندگی در مسیر افراط و تفریط می افتید مثلا به کارتان می چسبید یا مدام با دوستان تان وقت می گذرانید

 پس از مدتی به خاطر افراط و زیاده روی در کار یا وقت گذرانی ها دچار مشکلات مختلفی می شوید.

بنابراین در انجام هر کاری مراقب افراط و تفریط ها باشید و مرزی را برای خودتان تعیین کنید.

گاندی شادی را اینگونه تعریف می کند: شادی زمانی به وجود می آید که اندیشه و گفتار و عملکردتان با هم هارمونی داشته باشد. 

 بنا براین برای به دست آوردن خوشحالی واقعی بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید و پیوندهای خانوادگی تان را محکم کنید

با انجام همین نکاتی که در این درس”تکنیکی مهم برای شاد کردن کودک درون” بیان شد شادی درونی را به خودتان هدیه بدهید.

این مطلب برای پیشگیری از عصبانیت و پرخاشگری به شما کمک می کند

 

درس ها یا مقالات قبلی سایت  را حتما مطالعه کنید تا زندگی متعادلی را برای خودتان رقم بزنید.

 

مشاور | سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *