شش راهکارضروری و مهم کنترل خشم

شش راهکارضروری و مهم کنترل خشم

 

شش راهکار ضروری و مهم کنترل خشم

آیا خشم و عصبانیت یک احساس غیر طبیعی و ناسالم هستند؟

آیا خشم همیشه آسیب زننده است؟

چه عواملی باعث می شوند در طول روز خشمگین و عصبانی شویم؟

آیا افراد خشمگین واقعا می توانند تغییر کنند یا مجبور هستند تمام عمر در عذاب باشند؟

در این درس به بررسی علت های مهم خشم و عصبانیت می پردازیم سپس 

شش راهکار ضروری و مهم کنترل خشم بیان می گردد، این مطالب به شما کمک می کند تا خشم خود را مدیریت کنید،

خشم هیجانی فوق العاده است که اگر کنترل نشود قادر است به کیفیت زندگی و جسم و روان ما آسیب برساند. 

با انجام تمرینات قادر خواهید بود در موقعیت هایی که دچار این هیجان می شوید به خوبی آن را اداره کرده و واکنش بدی نداشته باشید. 

خشم قسمتی از زندگی انسان است 

هیچ کس عصبانی شدن را انتخاب نمی کند 

خشم واکنشی است که در سیستم عصبی ما کار گذاشته شده است 

همین سیستم نیاکان ما را در گذشته از قهر و خشم طبیعت در امان نگاه داشت تا من و شما امروز حضور داشته باشیم

ریشه و منشا این خشم به عوامل متعددی بستگی دارد که با هم آن را بررسی می کنیم 

در دنیای مدرن امروزی خانواده به دلایل مختلفی همچون شاغل بودن والدین، صنعتی شدن، مهاجرت و تک والدی شدن و وابستگی به فضای مجازی

 چون گذشته نتوانسته نقش آرامش دهندگی را برای اعضا فراهم کند.  

در این میان والدین خود را به آب و آتیش می زنند تا رفاه بیشتری را در خانواده فراهم نمایند،

پر کردن اوقات بچه ها و تهیه خانه ای با متراژ بیشتر، تغییر مدل ماشین، تهیه وسایل لوکس و غیره راز خوشبخت زندگی کردن و موفقیت را به خود اختصاص داده اند. 

دغدغه هایی که موجب کم رنگ شدن گفتگو و تعامل لازم میان اعضای خانواده شده است.

بنا براین تربیت و پرورش زمانی تاثیرات لازم دارند که در محیط خانه و خانواده گفتگو و تعاملات لازم وجود داشته باشد. 

اگر به دنبال راه حلی برای یافتن آرامش درونی و کنترل خشم هستید تا انتها این مطلب را دنبال کنید. 

  مطالعه این مقاله به شما پیسنهاد می شود 

 

  خشم و عصبانیت محصول چیست؟

عصبانیت غالبا به عنوان رفتار منفی تلقی می شود و به غیر از عوامل ارثی اغلب محصول ناکامی های دوران کودکی است

کودکان و نوجوانانی که مدام تنبیه شده اند بیش از دیگران دچار خشم می شوند لازم است بدانیم

تنبیه فقط کتک خوردن نیست وقتی کودکی از طرف والدین یا معلمان خود مورد تحقیر و تمسخر قرار می گیرد،

کودک به دلیل عدم توانایی مقابله با بزرگترها ظاهرا خشم خود را سرکوب می نماید اما همین خشم فرخورده و سرکوب شده در بزرگسالی نمایان می شود.

بروز خشم می تواند نتیجه ی عملکرد والدین آسان گیر نیز باشد چرا که در هر موقعیتی خواسته های منطقی و غیر منطقی فرزندان شان را فراهم می کنند.

یکی از مراجعانم کودکی ده ساله بود که به همراه پدر و مادر برای دریافت مشاوره آمده بود.

به محض نشستن کمی خودش را روی صندلی جابجا کرد، بلافاصله یک گوشی چند ده میلیون تومانی را روی میز مقابل قرار داد. 

پدرش عنوان می کرد از صیح تا پاسی از شب زحمت  برای رفاه و خوشبختی همسر و فرزندش تلاش می کند.

از لابلای صحبت های این پدر متوجه شدم که خوشبختی را در فراهم کردن وسایل و نیازهای فیزیکی اعضای خانواده می داند.

از پدر پرسیدم آیا توانسته خوشبختی مورد انتظار را برای خانواده اش فراهم کند؟

پدر کمی مکث کرد و با ناراحتی گفت: اگر اینچنین بود الان اینجا نبودم.

در خانواده های آسان گیر بچه ها به محض ورود به اجتماع، خشم و عصبانیت شان دو چندان می شود چرا که

 به محض ورود به اجتماع توقع شان این است که به مانند محیط خانه همه چیز برایشان بر آورده شود.

چون این توقعات در محیط های بیرونی بر آورده نمی شود، دچار خشم و عصبانیت می شوند. 

به نظرتان دلایل نداشتن حس رضایت از زندگی چیست؟

 

  تغییر در الگوهای رفتاری 

اگر دوست دارید از خشم و پرخاشگری رها شوید می بایست به رفتارهایتان خودآگاهتر شوید

در اینجا بررسی می کنیم که چگونه الگوهای رفتاری به قسمتی از زندگی مان تبدیل شده است 

هنگامی که موقع رانندگی مشکلی پیش می آید که به هیچ عنوان عمدی نبوده است، 

بلافاصله طرفین از ماشین پیاده می شوند، هیجان خشم بالا می گیرد و دعوا و پرخاش بین دونفر شروع می شود یا

 استاد یک روز خاصی شما را به دانشگاه کشانده است، پس از ساعتی در انتظار ماندن، اعلام می شود که استاد امروز به دانشگاه نمی آید، 

اینجا حتی اگر به خاطر محیط و یا از روی احترام ظاهرا چیزی نگویید، مطمئنا از درون به خاطر این رفتار از استاد خود خشمگین و عصبانی هستید.

 در ادارات مختلف به تجربه دیده ایم از کارمند سوالی می پرسیم، به تندی و با پرخاش تمام ما را از مقابل میز کارش می راند.

 هنگام خشم و عصبانیت ادبیات گفتاری افراد بسیار ناپسند است و هر آنچه به ذهن شان می آید بازگو می کنند. 

پس لازم است کنترل احساسات منفی را یاد بگیریم و قادر باشیم از تنش های مختلف خودمان را دور کنیم.

این دوره در تغییر سبک زندگی و گفتاری بسیار کمک کننده است 

 

چگونه احساسات مان جریحه دار می شوند؟

همه ی ما دوست داریم با آرامش در کنار اعضای خانواده یا در محیط های اجتماعی ظاهر شویم 

اما به خاطر الگوهای نامناسب رفتاری و موقعیت هایی که در آن قرار می گیریم، قادر نیستیم خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم یعنی 

دغدغه های داخل و بیرون از محیط خانه موجب میشود ذهن مان در گیر اتفاقات و موضوعات مختلف شود.

رفتارهایی که ذهن به تفسیر و تحلیل آنها می پردازد و هیجان خشم در ما طغیان می کند

مثلا فرزندمان دیر به خانه می آید اینجا از روی دوست داشتن او قادر به کنترل خود نیستیم و عصبانی می شویم 

  یا با کلی از تجربه های ناخوشایند به منزل می رسیم و به محض رسیدن کوهی از مشکلات داخل خانه برای ما بیان می شود.

اینجا ممکن است حتی با بیان یک سوال یا یک نظر و بیان یک عقیده یا انتقاد، بلافاصله کنترل خود را از دست بدهیم.

یکی از سوالاتی که ایجاد حساسیت می کند جمله ی “چرا دیر آمدی ؟” “تا حالا کجا بودی”؟

در همین لحظه احساس می کنیم اطرافیان ما را درک نمی کنند، با انتقال این پیام به مغز دچار عصبانیت و پرخاش می شویم.

حواس تان باشد آدمها هنگام خستگی و گرسنگی بسیار تحریک پذیرند، بنا براین سربه سر آدم خسته و گرسنه نگذارید.

افراد هنگام خشم ممکن است دشنام دهند، قهر کنند، اشیا را پرت کنند و منزوی شوند، داد و فریاد راه بیندازند.

هیجان خشم یک پیام را همراه خودش دارد، یک چیزی من را تهدید می کند، اتفاقی ناعادلانه رخ داده است.

 چگونه ذهن انسان فاجعه سازی می کند؟

خشم طبیعی ترین و در عین حال خطرناک ترین احساسات و عواطف انسانی است 

آیا تا به حال دچار هیجان خشم و عصبانیت شده اید و پس از آرام شدن از رفتار و عملکرد خودتان اظهار پشیمانی کرده باشید؟ 

هنگامی که بار منفی افکارمان زیاد است، یک دفعه امواج ذهن روی صندوقچه ی خاطرات تلخ می نشیند 

مرور خاطرات تلخ زندگی و رفتارها ما را در کام خشم و عصبانیت فرو می برد

ذهن انسان به طور طبیعی داستان سرا و قصه گوی بزرگی است، 

قادر است از یک اتفاق کوچک و ساده، فاجعه ای بسازد و کنترل رفتار را از دست ما خارج کند.

در چنین لحظاتی دنبال چرایی رفتار و گفتار و عملکرد دیگران هستیم و توجهی به افکار و رفتار خودمان نداریم 

در چنین لحظاتی این سوالات ذهن مان را درگیر می کند 

چرا با من چنین کردند؟ چنین رفتاری را انجام دادند؟

چرا آن زمان با آنها برخورد نکردم ؟ چرا جوابشان را ندادم ؟

در اینصورت احساس درماندگی، ناتوانی در مقابل سیلی از مشکلات ما را تهدید می کند و عصبانیت ما جوابی است به فشارهای روانی که آنها را تحمل می کنیم.

 دانستن شش راهکار ضروری و مهم کنترل خشم کمک شایانی به شما می کند.

ویژگی های رابطه ی موفق چیست؟

 

عملکرد مغز انسان هنگام نگرانی و رنجش 

احساس خشم ناشی از یکسری از رخدادها و اتفاقات است،

هیجان خشم به خودی خود احساسی عادی و سالم است و به عنوان صفحه هشدار ذهن عمل می کند. 

نیاکان ما از گذشته های دور با کمک همین خشم توانستند خود را از خطرهای محیطی نجات بدهند.

هنگامی که مغز احساسی یا همان لیمبیگ، اطلاعات را از محیط بیرونی دریافت می کند، 

اگر اطلاعات نمایان گر احساس خطر و رنجش باشد، مغز احساسی بلافاصله مغز جدید یا همان سلول های خاکستری را دور میزند و پیام را به مغز قدیم می رساند 

مغز قدیم که در پایین ترین بخش مغز قرار دارد، فرمان جنگ و گریز را صادر می کند،

این همان مغزی است که از گذشته در اجداد و نیاکان ما نیز وجود داشته است. 

امروزه می بایست مدل جنگ و گریز را به سمت و سوی حل مساله و عقلانیت ببریم 

در غیر اینصورت هیجان خشم و احساس عصیانیت، کنترل اوضاع را در دست می گیرد.

اگر نتوانیم درست فکر کنیم یا درست تصمیم بگیریم، با خشم و عصبانیت کنترل نشده، قادر هستیم به خود و دیگران آسیب وارد کنیم. 

بنابراین لازم است راهکارهای ضروری و مهم خشم را فرا بگیریم  و گامی در جهت کنترل رفتار خود بر داریم.

اگر از موجود انسانی عقلانیتش گرفته شود با گربه و گنجشک تفاوتی ندارد؟

 تغییرات بدن هنگام خشم و عصبانیت

وقتی دچار هیجان خشم می شویم، فیزیولوژی بدن مان بلافاصله تغییر می کند،

ضربان قلب بالا می رود چرا که سیستم گردش خود باعث گرم شدن بدن می شود، 

احساس گرفتگی بدن یا همان اسپاسم که منجر به دردهای مزمن عضلانی می شود در اکثر مواقع ناشی از خشم و عصبانیت است.

هنگام خشم و عصبانیت ضربان قلب آدمی از ۷۲ به ۹۵ می رسد 

هر زمان دچار هیجان خشم شدید و یکی از این علائم در شما ظاهر شد توقف کنید و جلوتر نروید 

قدم برداشتن و جلو رفتن یعنی عصبانی شدن، خشمگین شدن که به هیچ عنوان کمکی به ما نمی کند.

اگر قادر نباشیم خودمان را کنترل کنیم، فتیله ی خشم مان شعله ورتر می شود و ظرف چند دقیقه دست به کار و رفتاری می زنیم که قطعا پشیمانی به بار خواهد آورد.

بنابراین با انجام شش راهکار ضروری و مهم کنترل خشم، عصبانیت خود را کنترل کنید 

شش راهکارضروری و مهم کنترل خشم

  • هرگز خشم و عصبانیت خود را سرکوب نکنید، بلکه آن را به شکلی درست و منطقی بیان نمایید.

یعنی قاطعانه و محترمانه ناراحتی تان را ابراز کنید و با فرد مقابل احساس تان را در میان بگذارید.

  • از داد و بیداد کردن خودداری کنید، چون این روش مشکلی را حل نمیکند،

 باعث می شود روابط تان با اطرافیان دچار خدشه و آسیب گردد.

کافی است امتحان کنید و آرامش بیشتر را به درون خود دعوت نمایید.

با این تمرینات ذهن قادر است به مرور از قضاوت کردن ها خودداری کند 

تمرینات ذهن آگاهی مکانیزمی برای سلامت روان است و شما قادر خواهید بود هیجانات منفی را به خوبی کنترل کنید. 

  • برای استفاده از این راهکار نفس کشیدن های عمیق را تمرین کنید،چون آبی بر روی آتش است 
  • دم و بازدم عمیق یعنی دم از راه دهان و بازدم از راه بینی را با آرامی انجام دهید.
  •  دلداری دادن به خودتان و بیان جملات تاکیدی عصبانی نباش، خوشحال باش، ناراحت نباش نیز اثر بخش هستند.
  • برای تمرکز بیشتر ذهن تان، شبها قبل از خواب تمرینات تمرکز ذهن را انجام دهید 

برای ایجاد تمرکز در ذهن به مدت سی روز هر شب به صورت معکوس از صد تا یک شمارش کنید.

  • نوشته درمانی روشی است کاربردی برای کنترل خشم و عصیانیت. 

اگر حرفی در ذهن تان مانده است و موجب عصبانیت شما شده است بهتر است قلم و کاغذی بردارید،

تمام حرف های ناگفته تان را روی کاغذ بنویسید و بعد از چند روز آن را بخوانید و بعد کاغذ را دور بیندازید.

کافی است روشها و تکنیک های بیان شده را امتحان کنید و با به کار گرفتن آنها آرامش را به زندگی تان هدیه بدهید.  

 

 با انجام شش راهکار ضروری و مهم کنترل خشم قادر خواهید بود در جهت سلامت جسم و روان خود قدم بردارید.

 

ensane_2020 ensane_2020 ۰۹۲۲۰۵۷۲۹۸۰ ensane2020 

مشاور | سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *