شش راهکارضروری و مهم کنترل عصبانیت

شش راهکارضروری و مهم کنترل عصبانیت

 

شش راهکار ضروری و مهم کنترل عصبانیت

آیا خشم و عصبانیت یک احساس غیر طبیعی و ناسالم هستند؟

آیا خشم همیشه آسیب زننده است؟

چه عواملی باعث می شود که در طول روز خشمگین و عصبانی شویم؟

چه راهکار ضروری و مهمی برای کنترل عصبانیت وجود دارد؟

قبل از پاسخ دادن به این سوالات مقداری از زمان و وقت خودتان را در اختبار من بگذارید

 تا شش راهکارهای مهم و اساسی کنترل عصبانیت را در این درس را برایتان بیان کنم، 

با دانستن این شش راهکار ضروری و مهم قادر خواهید بود عصبانیت خود را در مدت زمان کوتاه به حداقل برسانید. 

اگر واقعا بدنبال برطرف کردن خشم و عصیانیت خود هستید، پیشنهاد ما به شما خواندن این مطلب است

  محیط حیات اولیه انسان چه تاثیراتی دارد؟

امروزه خانواده ها مثل گذشته قادر نیستند نقش آرامش دهندگی خود را داشته باشند 

آن هم به خودی خود دلایل مختلفی مانند شاغل بودن پدر و مادر، صنعتی شدن، مهاجرت و تک والدی شدن را به همراه دارد  

اغلب خودمان را به آب و آتیش می زنیم تا رفاه بیشتری را برای خود و خانواده فراهم کنیم،

پر کردن اوقات بچه ها و فکر کردن به خانه ای با متراژ بیشتر و تغییر مدل ماشین و … رمز و راز خوشبخت زندگی کردن را فریاد می کنند. 

جمله های تکراری در مورد درس خواندن که برای ایجاد خوشبختی به فرزندان مان می گوییم.

جدایی های عاطفی که ذهن و زندگی را درگیر می کنند

از طرفی هجوم اینترنت تعامل و گفنگوی لازم در خانواده را کم رنگ تر کرده است. 

اغلب اوقات سرها به سمت صفحه رنگی رسانه ای است که توجه ها را به خودش جلب کرده است.

به این ترتیب از بسیاری از حرف های ناگفته مان باز می مانیم و نقشهای تربیتی کارایی لازم را ندارند.  

 

  عصبانیت دوران کودکی محصول کجاست؟

عصبانیت و هیجان خشم در دوران کودکی، محصول خانواده های آسان گیر است. 

کودکان و نوجوانانی که با چنین سبک تربیتی رشد می کنند و بزرگ می شوند به مرور وجودشان پر از خشم می شود. 

چرا که والدین هر آنچه که فرزندشان انتظار دارد بی چون و چرا آماده می کنند، 

با این طرز فکر که اگر فرزندمان به آرزوهایش نرسد، در بزرگسالی آدمی عقده ای خواهد شد.

یکی از مراجعانم کودکی ده ساله بود که برای مشاوره به همراه پدر و مادر آمده بود.

به محض نشستن کمی خودش را روی صندلی جابجا کرد، بلافاصله یک گوشی چند ده میلیون تومانی را روی میز مقابلش قرار داد. 

پدرش عنوان می کرد از صیح تا پاسی از شب زحمت و تلاش من برای رفاه و خوشبختی فرزندانم می باشد .

از پدر پرسیدم آیا توانسته خوشبختی مورد انتظارش را برای خانواده ایجاد کند؟

پدر کمی مکث کرد و گفت: اگر اینچنین بود الان اینجا نبودم.

در خانواده های آسان گیر این بچه ها با ورود به اجتماع خشم و عصبانیت شان دو چندان میشود.

چرا که در محیط های بیرونی انتظارات آنها به مانند محیط خانواده بر آورده نمی شود.

 الگوی رفتاری مان چگونه است؟

 نمونه های خشم و عصبانیت را در محیط های بیرونی مشاهده می کنیم مثلا،

موقع رانندگی مشکلی پیش می آید که به هیچ عنوان عمدی نبوده است، 

بلافاصله طرفین از ماشین پیاده می شوند، هیجان خشم بالا می گیرد و دعوا و پرخاش بین دونفر شروع می شود یا،

 استاد یک روز خاصی شما را به دانشگاه کشانده است، پس از ساعتی به انتظار ماندن ، اعلام می شود که استاد امروز به دانشگاه نمی آید، 

اینجا حتی اگر به خاطر محیط و از روی احترام ظاهرا چیزی نگویید، مطمئنا از درون به خاطر این رفتار از استاد خود خشمگین و عصبانی هستید.

 در ادارات مختلف به تجربه دیده ایم از کارمند سوالی می پرسیم، به تندی و با پرخاش تمام ما را از مقابل میز باجه می راند.

 هنگام خشم و عصبانیت ادبیات گفتاری افراد بسیار نایسند است و هر آنچه به ذهن شان می آید بازگو می کنند. 

پس می بایست کنترل احساسات منفی را یاد بگیریم و قادر باشیم از تنش های مختلف خودمان را دور کنیم

چگونه احساسات ما را جریحه دار می شوند؟

دغدغه های بیرون از محیط خانه موجب میشود ذهن مان در گیر اتفاقات و موضوعات مختلف شود.

بنابراین لازم است در ارتباطات، طرف مقابل را درک کنیم و همدلی بیشتری را در رفتار از خود نشان بدهیم.

مثلا فرد با کلی از تجربه های ناخوشایند به منزل می رسد و به محض رسیدن کوهی از مشکلات داخل خانه را بیان می شود.

اینجا ممکن است حتی با بیان یک سوال یا یک نظر، بلافاصله صدای طرف مقابل بالا بگیرد 

یکی از سوالاتی که ایجاد حساسیت می کند جمله ی “چرا دیر آمدی است”؟ “تا حالا کجا بودی”؟ است،

در همین لحظه فرد احساس می کند اطرافیانش وی را درک نمی کنند، با این پیام به مغز دچار عصبانیت و پرخاش می شود.

حواس مان باشد آدمها هنگام خستگی و گرسنگی، آمادگی بیشتری برای خشمگین و عصبانی شدن دارند 

بنا براین سربه سر آدم خسته و گرسنه نگذاریم. 

هیجان خشم یک پیام را همراه خودش دارد، یک چیزی من را تهدید می کند، اتفاقی ناعادلانه رخ داده است،

یک رویداد ناگوار در حال شکل گیری است.

در طول روز چقدر با خود حرف می زنیم؟

به دلیل عدم کنترل ذهنی اگر در طول روز صد یا دویست کلمه با دیگران صحبت می کنیم با خودمان چقدر حرف می زنیم؟

هنگامی که بار منفی افکارمان زیاد است، یکدفعه امواج ذهن و پرنده ی افکار روی صندوقچه ی خاطرات می نشیند 

مرور خاطرات تلخ زندگی و رفتارها ما را در کام خشم و عصبانیت فرو می برد

ذهن انسان به طور طبیعی داستان سرا و قصه گوی بزرگی است، 

قادر است از یک اتفاق کوچک و ساده، فاجعه سازی بسازد و کنترل را از دست ما خارج کند.

در چنین لحظاتی دنبال چرایی رفتار و گفتار و عملکرد دیگران هستیم و توجهی به افکار و رفتار خودمان نداریم 

سوالاتی که ذهن مان را درگیر می کند “

چرا با من چنین کردند؟ چنین رفتاری را انجام دادند؟

چرا آن زمان با آنها برخورد نکردم ؟ چرا جوابشان را ندادم ؟

در اینصورت احساس درماندگی، ناتوانی در مقابل سیلی از مشکلات ما را تهدید می کند و عصبانیت ما جوابی است به فشارهای روانی که آنها را تحمل می کنیم.

 دانستن شش راهکار ضروری و مهم کنترل عصبانیت کمک شایانی به ما می کند.

مغز هنگام نگرانی و رنجش چگونه عمل می کند؟

احساس خشم ناشی از یکسری از رخدادها و اتفاقات است،

هیجان خشم به خودی خود احساسی عادی و سالم است و به عنوان صفحه هشدار ذهن عمل می کند. 

نیاکان ما از گذشته های دور با کمک همین خشم توانستند خود را از خطرهای محیطی نجات بدهند.

هنگامی که مغز احساسی یا همان لیمبیگ، اطلاعات را از محیط بیرونی دریافت می کند، 

اگر اطلاعات نمایان گر احساس خطر و رنجش باشد، بلافاصله مغز جدید یا همان سلول های خاکستری را دور میزند و پیام را به مغز قدیم می رساند 

مغز قدیم که در پایین ترین بخش مغز قرار دارد، فرمان جنگ و گریز را صادر می کند،

این همان مغزی است که از گذشته در اجداد ما هم وجود داشته است. 

امروزه می بایست مدل جنگ و گریز را به سمت و سوی حل مساله و عقلانیت ببریم 

در غیر اینصورت هیجان خشم و احساس عصیانیت، کنترل اوضاع را در دست می گیرد.

اگر نتوانیم درست فکر کنیم یا درست تصمیم بگیریم، با عصبانیت و پرخاشگری کنترل نشده، قادر هستیم به راحتی خود و دیگران آسیب وارد کنیم 

بنابراین لازم است راهکارهای ضروری و مهم عصبانیت را بلد باشیم و گامی در جهت بهبودی فردی بر داریم.

هنگام خشم و عصبانیت بدن چه تغییراتی می کند؟

وقتی درچار هیجان خشم می شویم، فیزیولوژی بدن بلافاصله تغییر می کند،

ضربان قلب مان بالا می رود چرا که سیستم گردش خود باعث گرم شدن بدن می شود، 

احساس گرفتگی بدن یا همان اسپاسم که منجر به دردهای مزمن عضلانی می شود.

هنگام خشم ضربان قلب آدمی از ۷۲ به ۹۵ می رسد 

هر زمان دچار هیجان خشم شدید و یکی از این علائم در شما ظاهر شد توقف کنید و جلوتر نروید 

قدم برداشتن و جلو رفتن یعنی عصبانی شدن که به هیچ عنوان کمکی به ما نمی کند.

اگر قادر نباشیم خودمان را کنترل کنیم، فتیله ی خشم مان شعله ورتر می شود و ظرف چند دقیقه دست به کار و رفتاری می زنیم که قطعا پشیمانی به بار خواهد آورد.

روی بهداشت روان خود سرمایه گذاری کنیم تا با دانش و آگاهی روش حل مسائل و مشکلات رو به دست بیاوریم

 تا چه اندازه سلامت روان برایمان مهم است؟

 به همان اندازه که به سلامت جسم مان اهمیت می دهیم، سلامت روان کمتر مورد توجه مان قرار می گیرد.

اگر به این نکته ی مهم در زندگی اهمیت بدهیم موجب می شود از بیماری های روان تنی ، فشار خون،ام اس، سرطان و غیره دور بمانیم

پس در صدد ایجاد و تقویت روحیه آرامش بخشی، نسبت به خودمان و اطرافیان مان باشیم.

خوشرویی و کنترل هیجان خشم و عصبانیت میزان مرگ و میر و حوادث تلخ و ناگوار را در سطح جامعه به شدت کم می کند.

از نظر علمی مردان پرخاشگرتر از زنان هستند و خیلی زود از کوره در می روند.

 راهکارهای مهم کنترل خشم و عصبانیت کمک می کند تا به موقع عصبانیت مان کاهش پیدا کرده و اعصاب مان آرام بگیرد.

وقتی از موجود انسانی عقلانیتش گرفته شود  با گربه و گنجشک چه تفاوتی دارد

شش راهکارضروری و مهم کنترل عصبانیت

  • هرگز خشم و عصبانیت خود را سرکوب نکنید، بلکه آن را به شکلی درست و منطقی بیان نمایید.

یعنی قاطعانه و محترمانه ناراحتی تان را ابراز کنید و با فرد مقابل احساس تان را در میان بگذارید.

  • از داد و بیداد کردن خودداری کنید، چون این روش مشکلی را حل نمیکند،

 باعث می شود روابط تان با اطرافیان دچار خدشه و آسیب گردد.

کافی است امتحان کنید و آرامش بیشتر را به درون خود دعوت نمایید.

با این تمرینات ذهن قادر است به مرور از قضاوت کردن ها خودداری کند 

تمرینات ذهن آگاهی مکانیزمی برای سلامت روان است و شما قادر خواهید بود هیجانات منفی را به خوبی کنترل کنید. 

  • برای استفاده از این راهکار نفس کشیدن های عمیق را تمرین کنید،چون آبی بر روی آتش است 
  • دم و بازدم عمیق یعنی دم از راه دهان و بازدم از راه بینی را با آرامی انجام دهید.
  •  دلداری دادن به خودتان و بیان جملات تاکیدی عصبانی نباش، خوشحال باش، ناراحت نباش نیز اثر بخش هستند.
  • برای تمرکز بیشتر ذهن تان، شبها قبل از خواب تمرینات تمرکز ذهن را انجام دهید 

برای این کار به مدت سی روز، هر شب به صورت معکوس از صد تا یک شمارش کنید.

  • نوشته درمانی روشی است کاربردی برای کنترل خشم و عصیانیت. 

اگر حرفی در ذهن تان مانده است و موجب عصبانیت شما شده است بهتر است قلم و کاغذی بردارید،

تمام حرف های ناگفته تان را روی کاغذ بنویسید و بعد از چند روز آن را بخوانید و بعد کاغذ را دور بیندازید.

کافی است روشها و تکنیک های بیان شده ی رایگان را امتحان کنید و با به کار گرفتن آنها آرامش را به زندگی تان هدیه بدهید.  

 

شما چه راهکارهای ضروری دیگری برای کنترل عصبانیت می دانید؟ زیر همین درس برای ما کامنت کنید.

 شش راهکار ضروری و مهم کنترل عصبانیت را با دوستداران مهارتهای رشد و توسعه ی فردی به اشتراک بگذارید. 

 

ensane_2020 ensane_2020 ۰۹۲۲۰۵۷۲۹۸۰ ensane2020 

مشاور | سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *