چهار روش ساده مقابله با فشارهای عصبی

چهار روش ساده مقابله با فشارهای عصبی

چهار روش ساده مقابله با فشارهای عصبی

قطعا در طول روز به دلایل مختلف دچار فشارهای عصبی می شویم.

اگر شما هم هنگام برخورد با افراد دچار فشار عصبی می شوید تا پایان این درس همراه من باشید. 

هنگامی که دچار مشکلی می شویم اگر بلد نباشیم مشکل را حل کنیم،دچار فشارهای عصبی زیادی خواهیم شد.

 مثلا  فردی با گفتار و عملکردش موجب عصبانیت شما می شود عکس العمل تان چیست؟

اگر به یادگیری مهارتهای ارتباطی و رشد فردی علاقمند هستید خواندن این مطلب “چهار روش ساده  مقابله با فشارهای عصبی” را از دست ندهید. 

فشار عصبی چیست؟

فشار عصبی هنگامی رخ می دهد که شرایط و اتفاقاتی پیش می آید که جسم و روان ما نسبت به آن اتفاق حالت تدافعی می گیرد.

حالت تدافعی باعث می شود ضربان قلب و سرعت تنفس مان افزایش پیدا کند، هوشیاری ما بیشتر شود و ما آماده مقابله می شویم،

یعنی ما استرس و اضطراب را تجربه می کنیم. 

بنا براین همه ما در برهه‌ای از زندگی با استرس مواجه می‌شویم و آن را تجربه می کنیم.

 شغل شما، یک بیماری خانوادگی یا مشکلات مالی،درگیری و اختلافات خانوادگی و از دست دادن روابط عاطفی،

محرک‌هایی رایج برای ایجاد استرس هستند.

بنابراین هنگامی که بین آنچه انتظار داریم و رفتاری که از دیگران سر می زند تضادی بوجود  می آید ما دچار استرس و فشار عصبی می شویم.

این مطلب را بخوانید شش راهکار ضروری و مهم کنترل خشم

چرا دیگران به ما فشار عصبی وارد می کنند؟

موقعی که یک دوست و یا همکاری یا از یکی اقوام حرفی می زند که انتظارش را نداریم ، رفتاری از آنها سر می زند که مورد انتظارمان نیست، 

این موضوع اضطراب و استرس به ما وارد می کند و از درون بهم می ریزیم و دچار فشار عصبی می شویم. 

یکی از دلایل ایجاد فشار عصبی، پی بردن افراد به نقطه ضعف های ما است. از همان نقطه ی ضعف استفاده کرده و رفتاری را از خود بروز می دهند که 

موجب برهم زدن آرامش ذهنی مان می شود و نگران و ناراحت می شویم.

یعنی با عملکرد خودمان به آدمها اعلام می کنیم که می توانید من را عصبانی و ناراحت کنید. 

مثلا اگر به من اینطور نگاه کنید من بهم می ریزم 

اگر به من بی محلی کنید دچار استرس می شوم 

اگر من را تحقیر کنید بسیار عصبانی می شوم و….

اینها عوامل بیرونی هستند که با رفتار و عملکرد خود موجب می شویم دیگران ما را تحت فشار عصبی و استرس قرار بدهند.

مسئولیت این فشار عصبی با کیست؟

 اینجا قصد دارم به نکته ی مهمی اشاره کنم که پذیرش آن می تواند در واکنش های ما تاثیر گذار باشد.

همانطور که حال خوب ما به خودمان بستگی دارد در بوجود آمدن نگرانی ها و مشکلات نیز خودمان مسئول هستیم 

هر اتفاق مثبت و منفی که روی می دهد مسئولیت آنها با خودمان است 

هنگامی که آستانه ی تحمل مان پایین است با نگاه چپ یک نفر بهم می ریزیم و قادر نیستیم تعادل روانی مان را حفظ کنیم 

استرس و نگرانی و فشار عصبی را به زندگی مان دعوت می کنیم 

هر چقدر آستانه ی تحمل خود را بالا نگه داریم قطعا کمتر در معرض فشار عصبی قرار می گیریم .

با این روشهای ساده با فشارهای عصبی مقابله کنید. 

استرس زیاد برای بدن خطراتی به همراه دارد، هر چه بدن بیشتر تحت تاثیر استرس قرار داشته باشد آسیب‌ها شدیدتر خواهد بود.

روش هایی ساده برای مقابله با فشار های عصبی 

در کتاب تئوری انتخاب آقای ویلیام گلاسر می گوید: بین کنش و واکنش هزاران انتخاب وجود دارد اینجا انتخاب با ماست که کدام مسیر را انتخاب کنیم. 

وقتی دچار فشار عصبی می شوید یعنی یک نفر توانسته با گفتار و یا عملکردش شما را تحریک کند.

اگر دچار فشار عصبی می شوید، انتخاب واکنش نسبت به فشار عصبی با خود شماست.

هدف این است که در مقابل فشار عصبی به جای مقابله و درگیری، کنترل درونی خودتان را افزایش بدهید.

چرا که ما قادر نیستیم دیگران را تغییر بدهیم و رفتارشان را اصلاح کنیم.

  • روش اول : کافی است روی خودمان متمرکز شویم و مسئولیت بپذیریم و انتخاب های بهینه ای داشته باشیم و آستانه ی تحمل خود را بالا ببریم 

ویژگی مهم رابطه موفق چیست درسی کاربردی برای علاقمندان به رشد فردی

  • روش دوم: بین کنش و واکنش فاصله ایجاد کنید  

این کاری سخت اما شدنی است. 

مثلا جمله ای به شما گفته می شود بلافاصله بر افروخته می شوید و داد و بیداد راه می اندازید، حتی ممکن است پا را فراتر گذاشته با فرد درگیر شوید 

اما می توانید به جای پرخاش و عصبانیت هوشمندانه رفتار کنید 

لازم نیست سریع نسبت به اتفاث واکنش نشان بدهید، می توانید لختی درنگ کنید 

هنگامی که اندکی صبر می کنید و واکنش نشان نمی دهید،

با صبوری واکنش را از ناخودآگاه به خودآگاه خود می برید و اینجاست مه قادر هستید هوشمندانه رفتار کنید. 

  • روش سوم: الزاما نباید هر کسی حرفی زد ما دست به مقابله بزنیم و عکس العمل نشان بدهیم

پس بین کنش و واکنش فاصله ایجاد کنید تا بتوانید تصمیمات درست تری بگیرید

مثلا حرفی به شما زده شده است و شما تحریک می شوید و به جای آنکه به دنبال مقابله باشید

می توانید واکنشی نشان ندهید. جواب ندادن و درگیر نشدن نشان از قدرتمندی رفتاری شما دارد

من در مقابل رفتار ناپسند افراد واکنشی نشان نمی دهم با این عملکرد نشان می دهید هوش هیجانی بالایی دارید.

افراد خود کنترل گر می توانند “زندگی خود را حفظ کنند”.

بعبارت دیگر آنها قادرند که کارهای درستی را انجام بدهند تا خودشان را سالم و شاد نگه دارند. 

  • روش چهارم: بیش از اندازه به گفته ها و رفتار دیگران اهمیت ندهید

منظور از آن این روش این است که در مقابل گفته های دیگران و عملکردی که دارند متمرکز نشوید چون ما مغزی بسیار تحلیل گر داریم 

مغز انسان داستان سرای ماهری است و قادر است که از یک کار کوچک فاجعه ای بسازد.

مثلا همسر یا رئیس شما قدر دان زحمات شما نیست به جای خودخوری و عصبانی شدن راه گفتگو کردن را انتخاب کنید

با غرغر کردن و خودگویی های منفی خودتان را عصبی می کنید و این کمکی به حل آن مساله نمی کند. 

خودکنترلی این است که از منطق استفاده کنیم تا غرایز خود را کنترل کنیم

ماجرایی که من را بهم ریخت

ابلاغ جدید محل کارم را به تازگی دریافت کرده بودم و قرار بود برای انجام یکسری از کارهای اداری به محل کار قبلی برم . 

همکار جانشین هنگام ورود اصلا رفتار درستی با من نداشت و از من خواست مقابل دوربین بنشینم و برگه های تغییر و تحول را امضا کنم. 

از این رفتار توهین آمیز، برای لحظاتی بهم ریختم ولی بلافاصله از خودم پرسیدم به نظرت این ناراحتی و بهم ریختن کمکی به تو می کند؟

بعد از امضا دفاتر اداری آن محل را ترک کردم . من رفتار همکارم را که به تحقیر کردن دیگران معروف بود را نمی توانستم تغییر بدهم ولی  در آن لحظات قادر بودم رفتار خودم را کنترل کنم . 

برای تقویت هوش کلامی خود خواندن این مطلب را از دست ندهید

لطفا برایم بنویسید در مقابل فشارهای عصبی دیگران از چه روشی استفاده می کنید؟

به بهترین پاسخ از طرف سایت انسان ۲۰ یک جلد کتاب هدیه داده می شود 

مشاور | سخنران | نویسنده | مدرس بهبود فردی و مهارت های ارتباطی

اینستاگرام مجموعه انسان 20
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *